Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Als de bevruchte eicel zich op een andere plek nestelt dan in de baarmoeder, spreken we van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. In 95% van de buitenbaarmoederlijke zwangerschappen nestelt het eitje zich in de eileider. Sommige vrouwen krijgen hierdoor klachten, anderen merken hier niets van.

Oorzaken

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan onder andere veroorzaakt worden door:

• een ontsteking aan de eileider, bijvoorbeeld door chlamydia of gonorroe
  • een eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap
  • een eerdere operatie aan de eileider

Ook na langdurige onvruchtbaarheid, een IVF-behandeling en bij zogenoemde DES-dochters is de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap groter.

Klachten

In het begin kunnen er geen klachten zijn. Later in de zwangerschap kan er pijn aan één kant of onderin de buik ontstaan. Een ernstige situatie ontstaat als de eileider scheurt. Vaak ontstaat dan plotseling hevige buikpijn met schouderpijn en loze aandrang. Dit komt door het bloed in de buikholte.

Onderzoeken

In het Catharina Ziekenhuis kunnen de volgende onderzoeken worden gedaan naar een buitenbaarmoederlijke zwangerschap:

• Lichamelijk onderzoek
  • Echoscopie
  • Laparoscopische operatie
  • Laparotomie

Behandeling

De gynaecoloog kan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap op verschillende manieren behandelen. Dit is afhankelijk van de klachten en van de waarde van het zwangerschapshormoon in het bloed. De mogelijkheden zijn:

• Geen actie ondernemen (afwachten)
  • Een operatie aan de eileiders
  • Behandeling met medicijnen