Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding is een natuurlijk verschijnsel. Tot aan de overgang heeft iedere vrouw vaginale afscheiding. De wand van de vagina en de baarmoederhals maken vocht en slijm aan en af en toe komt daar wat van naar buiten. Een andere naam voor vaginale afscheiding is ‘witte vloed’. Normale afscheiding is vloeibaar, doorzichtig en witachtig. Als het opdroogt, wordt het een beetje geel. Meestal ruikt het wat zuur, maar het kan ook geurloos zijn. Als deze vaginale afscheiding voor klachten zorgt, kunnen de gynaecologen van het Catharina Ziekenhuis deze klachten behandelen.

Verschillende factoren hebben invloed op de vaginale afscheiding bij een vrouw:

• De maandelijkse cyclus
  • Seksuele opwinding
  • Zwangerschap
  • Gebruik van anticonceptiepil of oestrogenen
  • Pessarium
  • Leeftijd

Symptomen

Sommige vrouwen produceren meer vaginale afscheiding dan andere. Ook kan de afscheiding brokkelig zijn en de kleur kan afwijkend zijn: groengeel of sneeuwwit. Het kan zelfs een beetje bloederig zijn. De geur kan ongewoon of zelfs vies zijn. Afscheiding kan jeuk, irritatie of een branderig gevoel in en rond de vagina veroorzaken. Plassen kan pijnlijk zijn en ook pijn bij het vrijen komt voor.

Onderzoek

De gynaecoloog kan een gynaecologisch onderzoek uitvoeren of een uitstrijkje nemen om de oorzaak van de klachten bij vaginale afscheiding te onderzoeken.

Behandeling

De gynaecoloog kan klachten bij vaginale afscheiding in de meeste gevallen behandelen met medicijnen, bijvoorbeeld antibiotica.