Endoscopie

Endoscopie is de verzamelnaam voor een bepaalde techniek. Een arts bekijkt en behandelt de binnenkant van uw darm via een flexibele slang (endoscoop). Aan het einde van de flexibele slang zit een camera. Een endoscopie kan via de mond, anus of neus plaatsvinden. Wij doen dit om bijvoorbeeld een bloeding te stelpen of poliepen (uitstulpingen) in de dikke darm te verwijderen.

In ons ziekenhuis zijn enkele bijzondere endoscopieën mogelijk, die slechts enkele ziekenhuizen in Nederland uitvoeren. Zo is ook de dunne darm toegankelijk voor endoscopisch onderzoek. Zelfs behandelingen zijn op deze manier mogelijk. Het Catharina Ziekenhuis heeft hiermee op dit moment alle endoscopische onderzoek- en behandelmogelijkheden ter beschikking:

• videocapsule endoscopie: Met een camera in een doorslikbare capsule maken we per seconde twee foto’s. Zo worden tijdens de reis door de dunne darm wel 70.000 foto’s gemaakt.
  • dubbel ballon enteroscopie: Bij deze techniek monteren we twee ballonnen aan een endoscoop. Zo kunnen we de dunne darm, die vier tot zes meter lang is, onderzoeken en behandelen.
  • endoscopische echografie: Met een speciale endoscoop kunnen we een echo maken van organen die tegen de darm liggen. Ook zijn hiermee behandelingen mogelijk, zoals het verkrijgen van weefsel uit een gezwel.
  • endoscopische mucosale resectie (EMR): Hierbij nemen we slokdarmkanker van binnenuit weg. Een zware slokdarmoperatie is niet meer nodig.
  • radiofrequente ablatie (RFA): met geluidsgolven wordt hiermee een zogeheten Barrett-slokdarm behandeld.

Hoe verloopt een darmonderzoek met een endoscoop?

Video is geblokkeerd.