Bijschildklierscintigrafie

Een bijschildklierscintigrafie is een onderzoek waarbij de bijschildklieren zichtbaar worden gemaakt met behulp van twee verschillende radioactieve stoffen. De eerste stof wordt alleen door de schildklier opgenomen. De tweede stof wordt door zowel de schildklier als de bijschildklieren opgenomen.

Door het toedienen van de radioactieve stoffen ontstaat er in deze organen een kleine hoeveelheid straling. Een speciale camera (de gammacamera) registreert de straling en verwerkt deze tot een zichtbaar beeld. De toegediende hoeveelheid radioactieve stof is zo klein, dat het niet gevaarlijk is voor u en uw omgeving. Het gehele onderzoek duurt ongeveer 4,5 uur.

Capsule

In de onderzoeksruimte krijgt u een capsule met een kleine hoeveelheid radioactief jodium met een bekertje water. Het is belangrijk dat u de capsule in zijn geheel doorslikt. Daarna moet u 2 uur wachten. De wachttijd hoeft u niet in het ziekenhuis door te brengen. Na 2 uur komt u terug naar de afdeling Nucleaire geneeskunde. De medisch nucleair werker brengt een infuus aan in uw arm. Via dit infuus dient hij of zij u de tweede radioactieve stof toe. Na 15 minuten gaan we opnames maken. Tijdens het maken van de opnames ligt u op uw rug op een bed. Uw hoofd ligt in een speciale hoofdsteun en de camera bevindt zich vlak boven uw gezicht. Ook maken we opnames waarbij de camera om uw hoofd heen draait. In totaal duurt het maken van de foto’s 45 minuten. Daarna moet u weer 1 uur wachten. De wachttijd hoeft u niet in het ziekenhuis door te brengen. Na 1 uur wachttijd maken we nog een opname van 10 minuten. Hierna is het onderzoek klaar.