Neuromodulatie

Neuromodulatie is een pijnbehandeling waarbij een elektrode tegen het ruggenmerg wordt geplaatst. Pijnsignalen uit het lichaam worden via het ruggenmerg doorgegeven aan de hersenen. Wat de oorzaak van de pijn ook is, uiteindelijk wordt de pijn ‘gevoeld’ in de hersenen.

De elektrode wordt verbonden aan een neurostimulator. Een neurostimulator is een pacemaker (batterij) die in het lichaam wordt geïmplanteerd. Deze stuurt via een kabeltje elektrische pulsen naar de elektrode. De elektrische pulsen die op deze manier aan de zenuwbaan in de rug worden doorgegeven, moeten de pijnprikkel vanuit het pijnlijke lichaamsdeel naar de hersenen onderdrukken.

Pijnbehandeling met neuromodulatie wordt in het Catharina Ziekenhuis toegepast bij

• Pijn op de borst ten gevolge van Angina Pectoris: De neurostimulator zorgt ervoor dat de kleine vaatjes rondom het hart beter doorbloed worden waardoor het hart beter van zuurstof voorzien wordt.
  • FBSS :  Failed Back Surgery Syndromen: Het gaat hierbij om uitstralende pijn in het been ondanks een rugoperatie