Aneurysma operatie

Het Aorta Team van het Catharina Ziekenhuis heeft bepaald dat u geopereerd moet worden aan uw aneurysma. Het doel van de behandeling is om een aortadissectie of ruptuur, levensbedreigende situaties, te voorkomen.

De operatie die u moet ondergaan hangt sterk af van de plaats waar het aneurysma zit. Een veel voorkomende plek is direct boven het hart. In dit geval wordt de operatie uitgevoerd door het borstbeen te openen en uw lichaam aan te sluiten aan de hart-longmachine. Uw hart wordt dan tijdelijk stil gelegd zodat de verwijding kan worden vervangen door een nieuwe buisprothese. Als de aortaklep betrokken is bij de verwijding kan het zijn dat u een klepsparende operatie ondergaat waarbij uw eigen aortaklep opnieuw wordt opgehangen in de nieuwe buis. Dit is niet altijd mogelijk, soms moet de klep worden vervangen. Vaak moeten ook de kransslagaders uit de wortel worden losgemaakt en weer terug gezet. Dit noemen we een Bentall operatie. Bij een verwijding van alleen de aorta ascendens (het opstijgende deel) blijft de operatie boven de klep en kan de klep nagenoeg altijd gespaard blijven.

Als het aneurysma dichter bij de aorta boog zit, is vaak een grotere operatie nodig waarbij het lichaam diep wordt gekoeld en de hersenvaten selectief van bloed worden voorzien om zo de verwijding te kunnen vervangen ter plaatsen van de afgang van de hersenslagaders. Bij betrokkenheid van het afdalende deel van de aorta in de borstholte zijn er soms complexe operaties via de zijkant en buik nodig. Uw behandelend arts zal dit altijd in detail met u bespreken.

Behandeling met een stent

Als het aneurysma op een plaats zit waar niet te veel complexe aftakkingen van de aorta zitten, is het vaak mogelijk om het aneurysma af te sluiten met een stent (TEVAR). TEVAR staat voor Thoracic Endovascular Aneurysm Repair. Soms is het ook nodig om een deel van de aorta met een operatie en een deel met een TEVAR te behandelen. De laatste jaren wordt een TEVAR-ingreep ook steeds vaker uitgevoerd als het aneurysma bij aftakkingen van de aorta ligt, bijvoorbeeld bij aftakkingen van de arm, hals of buik. Uw behandelend chirurg zal altijd alle mogelijkheden aan u uitleggen en het advies van het Aorta Team met u bespreken.