Continue epidurale katheter (Folder)

Pijngeneeskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Continue epidurale katheter (Folder)

Bij deze behandeling schuift de arts een slangetje in het ruggenwervelkanaal (= de epidurale ruimte). Via dit slangetje kan meerdere malen per dag of continu (via een pompje) een pijnstillend middel worden toegediend.

De voorbereiding

Thuis hoeft u geen voorbereidingen te treffen, tenzij dit speciaal vermeld is. Op de behandeldag meldt u zich op de polikliniek Pijngeneeskunde. In de voorbereidingsruimte doet u uw blouse of trui uit. Het is vervelend om lang te moeten wachten voordat u aan de beurt bent. En iedereen streeft er ook naar om de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Wij vragen echter uw begrip voor onvoorziene omstandigheden, die soms tot een wat langere wachttijd leiden.

De behandeling

Tijdens de behandeling ligt u zo ontspannen mogelijk op de zijde die de meeste klachten geeft. U maakt de rug zo bol mogelijk door de kin op de borst te houden en de knieën op te trekken. Zo kan de arts de naald gemakkelijk inbrengen. Nadat de huid met jodium is gedesinfecteerd, krijgt u een prik laag in de rug met een plaatselijke verdoving. De vloeistof veroorzaakt een licht branderig gevoel, dat na korte tijd zal verdwijnen. Zodra de verdoving goed is ingewerkt, merkt u dat de arts flink op de rug duwt om de naald op de juiste plaats te krijgen. Als de naald goed zit, spuit de arts ter controle nog wat verdovingsvloeistof in. Daarna schuift hij een dun slangetje in het wervelkanaal. Dit slangetje wordt, vanwege het comfort, meestal onder de huid door naar de zij geleid.

Naderhand kunt u het slangetje niet onverhoeds verliezen, omdat die door een hechting in de huid en pleisters goed blijft zitten.

Aan het uiteinde zit een filter met een dopje om bacteriën tegen te houden of een pompje waarin een cassette met verdovingsvloeistof zit. Door een filter kunt u of een familielid enkele malen per dag pijnstilling inspuiten. Dit in tegenstelling tot het pompje, waarbij u de medicijnen constant in kleine hoeveelheden krijgt toegediend.

De medicijnen hebben vrijwel direct effect. De enige bijwerking, slaperigheid, komt vooral in het begin van de behandeling voor. Na een paar dagen hebt u hier geen last meer van.

De behandeling duurt ongeveer 20  minuten.

De nazorg

Na de behandeling merkt u dat u een zwaar gevoel met krachtsverlies in de benen krijgt. Dit is niet verontrustend en wordt veroorzaakt door de verdovingsvloeistof, die na ongeveer 4 tot 8 uur is uitgewerkt.

Voor nacontrole moet u in de voorbereidingsruimte blijven liggen. Degene die u naar het ziekenhuis heeft gebracht, mag dan bij u in de buurt blijven. Als de controles goed zijn, mag u naar huis. U moet er echter rekening mee houden dat u niet zelf naar huis mag rijden.

Als u een pompje met een cassette heeft, moet dat, afhankelijk van het medicijn, regelmatig worden verwisseld.  Dat doet de wijkverpleegkundige (of huisarts).

Een belangrijk voordeel van deze behandeling is dat u ermee naar huis kunt gaan. Het effect van de medicijnen is echter niet blijvend. Mocht u weer pijnklachten krijgen, aarzel dan niet om contact met uw arts op te nemen. Samen met hem kunt u de andere mogelijkheden van een behandeling nagaan.

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Aarzel dan niet om te bellen naar de polikliniek Pijngeneeskunde. U kunt dit nummer ook bellen als u om dringende redenen uw afspraak niet kunt nakomen.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Pijngeneeskunde