Fysiotherapie en revalideren na een Thoracic Outlet Decompressie (TOD) (Folder)

Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Fysiotherapie en revalideren na een Thoracic Outlet Decompressie (TOD) (Folder)

Pijn en soms een extreme gevoeligheid van de huid rondom het operatiegebied, arm, borst en schouder kan ongeveer 4 tot 8 weken aanhouden. Een verminderde bewegingsmogelijkheid van de arm kan tot 3 à 4 weken duren. Het resultaat van de operatie is soms direct merkbaar, maar meestal wordt een eerste verbetering na ongeveer 6 tot 8 weken bemerkt.

Tussen 1 en 3 weken na de operatie adviseren we u een afspraak te maken bij een fysiotherapeut in uw eigen woonomgeving. Na de operatie krijgt u van ons een overdracht mee voor uw fysiotherapeut. Het is belangrijk om de arm zoveel mogelijk rust te geven gedurende de eerste drie maanden na de operatie. Fysiotherapie is dan ook gericht op het voorkomen van stijfheid van het schoudergewricht en niet gericht op het trainen met gewichten. We adviseren u de arm gedurende 3 maanden zo min mogelijk te belasten. Hiermee bedoelen we niet tillen, niet heffen, geen krachttraining of herhalende bewegingen maken. Het eerder belasten van de arm kunt u bespreken tijdens de poliklinische controle.

Onderstaand benoemen we per week de aandachtsgebieden voor uzelf en de fysiotherapeutische behandeling na de operatie.

Week 1-3

Gedurende de eerste drie weken van de postoperatieve fase is de rol van de fysiotherapeut voornamelijk adviserend en informerend. Gebruik van de arm tijdens dagelijkse activiteiten wordt in deze fase afgeraden. Om deze reden wordt geadviseerd de arm in een sling te dragen gedurende de dag. Het doel is om het operatiegebied te beschermen en te voorkomen dat u uw arm toch onbewust gebruikt.

U ontvangt tijdens de ziekenhuisopname oefeningen om de arm van de aangedane zijde dagelijks passief te bewegen. Het dragen van een sling kan zorgen voor langdurige verstijving van de schouder en arm. De oefeningen zijn erop gericht om deze verstijving te voorkomen. De beweeglijkheid van de arm wordt geoefend. Als u voorafgaand aan de operatie beperkingen in beweeglijkheid had, accepteren we die. Het is belangrijk dat de passieve oefeningen geen pijn opwekken en irritatie van het operatiegebied voorkomen.

Week 4-6

De aangedane arm mag u in deze fase gebruiken tijdens algemene dagelijkse activiteiten, zoals aan- en uitkleden of het dragen van een gevuld glas. Wilt u deze activiteiten of oefeningen uitbreiden, doe dit dan onder begeleiding van een fystiotherapeut. Actieve oefeningen  zijn op de juiste manier uitgevoerde gecontroleerde, rustige, onbelaste bewegingen in alle bewegingsrichtingen. Ook in deze fase mogen oefeningen en bewegingen niet als pijnlijk worden ervaren.

Het is belangrijk om geen krachtoefeningen, met gewichten en/of weerstandbanden uit te voeren. Gebruik hiervan kan namelijk overmatige groei van littekenweefsel in het operatiegebied veroorzaken, waardoor opnieuw compressie van de plexus brachialis kan ontstaan. Vandaar dat u krachttraining na de operatie en tijdens de fysiotherapeutische behandeling te allen tijden moet vermijden.

Week 6-12

U kunt de aangedane arm in het dagelijks leven in toenemende mate gebruiken rekeninghoudend met uw klachten. Voorbeelden zijn fietsen, autorijden, computer/administratieve werk. Een geleidelijke opbouw van activiteit is van belang voor een goede wondgenezing en de kans op littekenvorming te verminderen. Zware inspanning moet u tot minimaal 12 weken na de operatie vermijden.

Van belang is een juiste uitvoering van bewegingen en oefeningen en dat deze aansluiten op functionele dagelijkse activiteiten. Uitbreiding van belasting is overbodig. Ook in deze fase geldt: geen krachtoefeningen en geen gewichten en/of weerstandbanden.

Na 12 weken

De belasting kunt u na 12 weken verder uitbreiden, afhankelijk van uw doel en uw dagelijkse activiteiten. Alle bewegingen en functionaliteit mag u na 12 weken met lichte belasting uitvoeren, met opvoering van het aantal herhalingen. Geleidelijke opbouw, het vermijden van pijn en goede bewegingsuitvoering blijven belangrijk.

Let op: het opvoeren van de belasting na de operatie is geen doel op zich. Train alleen met (zware) gewichten en/of weerstandsbanden als dit noodzakelijk is om terug te keren naar een intensief sport- en/of werkniveau. Het vermijden van overbelasting en pijn in het eerste jaar na een TOD is essentieel.

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Heeft u vragen over deze folder of over fysiotherapie en revalideren na een Thoracic Outlet Decompressie (TOD)? Neem dan contact op met de polikliniek Chirurgie.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Chirurgie