Nuchter zijn voor operatie, behandeling of onderzoek: INSULINE (Folder)

Inwendige geneeskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Nuchter zijn voor operatie, behandeling of onderzoek: INSULINE (Folder)

Binnenkort hebt u een afspraak voor een onderzoek of operatie in het ziekenhuis waarvoor u nuchter moet zijn. Dit betekent dat u voorafgaand aan dit onderzoek gedurende langere tijd niets mag eten. Dit kan problemen opleveren met uw bloedglucosewaarden. De aanwijzingen in deze folder zijn bedoeld om deze problemen te voorkomen.

Neem naar het ziekenhuis uw insulinepen en glucosemeter mee, zodat u op de dag van het onderzoek uw bloedglucose kunt meten, want ‘meten is weten’.

U moet altijd vooraf contact opnemen met uw diabetesteam als:

• U de dag voor het onderzoek al voorbereidingen moet treffen (bijvoorbeeld een dieet volgen of laxeren);
  • U een onderzoek moet ondergaan waarbij contrastvloeistof wordt ingespoten en u metformine gebruikt;
  • U een insulinepomp gebruikt.

Insuline

Op de volgende pagina’s staat beschreven hoe u uw insulinedosering moet aanpassen bij (afwijkende) bloedglucosewaarden. Als u zowel insuline als tabletten gebruikt, moet u ook de folder diabetes met tabletgebruik lezen.

De ingreep vindt voor 12.00 uur plaats en u blijft nuchter vanaf 24.00 uur

Insulinedosering in verband met de ingreep:

• Ochtenddosering insuline niet injecteren indien uw bloedglucose kleiner dan 15 mmol/l is.
  • Indien de bloedglucosewaarden groter dan 15 mmol/l is, bijspuiten volgens correctieregel of in overleg met uw eigen diabetesverpleegkundige of arts.
  • Bij de eerstvolgende maaltijd de normale dosering hervatten.
Langwerkende insuline:

Abasaglar, Humuline NPH, Insulatard,  Insuman Basal, Lantus, Levemir, Suliqua Toujeo, Tresiba en Xultophy

Insulinedosering in verband met de ingreep:

• Abasaglar,  Lantus, Levemir, Suliqua, Toujeo, Tresiba of Xultophy: normale dosering injecteren, onafhankelijk van het tijdstip van de injectie.
  • Humuline NPH, Insulatard of Insuman Basal: de helft van de normale dosering injecteren, onafhankelijk van het tijdstip van de injectie.
Mix-insuline

Humuline 30/70, Insuman comb 25, Novomix 30, Ryzodeg, (en alle andere combinaties mix-insulines bijv. Humuline 40/60).

Insulinedosering in verband met de ingreep:

• Voor het ontbijt, de helft van de dosering injecteren.
  • Bij de avondmaaltijd de normale dosering weer hervatten, indien u weer mag eten.

De ingreep vindt na 12.00 uur plaats en u blijft nuchter vanaf 24.00 uur

Insulinedosering in verband met de ingreep:

• Dosering bij ontbijt en lunch niet injecteren indien de bloedglucose kleiner dan 15 mmol/l is.
  • Indien de bloedglucose voor ontbijt en voor de lunch groter dan 15 mmol/l is, bijspuiten volgens correctieregel of in overleg met uw eigen diabetesverpleegkundige of arts.
  • Bij de eerst volgende maaltijd de normale dosering hervatten.
Langwerkende insuline

Insulinedosering in verband met de ingreep:

• Voor het ontbijt, de helft van de dosering injecteren.

Let op: de uitkomst altijd naar beneden afronden!

De ingreep vindt na 12.00 uur plaats en u mag een licht ontbijt (2 beschuiten en een kop thee)

Ontbijt:

• Indien uw bloedglucose kleiner dan 15 mmol/l is, injecteert u een derde deel van de normale dosering.
  • Indien uw bloedglucose groter dan 15 mmol/l is, injecteert u de helft  van de normale dosering.

Lunch:

• Dosering niet injecteren indien de bloedglucose kleiner dan 15 mmol/l is.
  • Indien de bloedglucose groter dan 15 mmol/l is, bijspuiten volgens correctieregel of inoverleg met uw eigen diabetesverpleegkundige of arts.
  • Bij de eerst volgende maaltijd de normale dosering hervatten.
Langwerkende insuline

Abasaglar, Humuline NPH, Insulatard, Insuman Basal, Lantus, Levemir, Suliqua Toujeo, Tresiba en Xultophy

Insulinedosering in verband met de ingreep:

• Indien uw bloedglucose kleiner dan 15 mmol/l is, injecteert u de helft van de normale ochtenddosering
  • Indien uw bloedglucose groter dan 15 mmol/l is, injecteert u twee derde deel van de normale ochtenddosering.

Let op: de uitkomst altijd naar beneden afronden!

Toch een hypo?

Mocht u, ondanks de juiste voorzorgsmaatregelen toch hypoverschijnselen krijgen (zoals, honger, zweten, beven, hoofdpijn) of een bloedglucose lager dan 4.0 mmol/l hebben:

• Drink 1 glas limonade gemaakt van 0,4 dl ranja (2 cm) aangevuld met water.
  • Of gebruik 6 tabletten druivensuiker.

U doet er goed aan druivensuikertabletten mee te nemen wanneer u voor de ingreep naar het ziekenhuis komt. Mochten de voorzorgsmaatregels niet voldoende zijn, dan heeft u toch iets bij de hand om de hypo te behandelen. Meld dit dan bij degene die het onderzoek of de behandeling verricht.

Catharina Ziekenhuis
www.catharinaziekenhuis.nl

Diabetesverpleegkundigen
040 – 239 59 22 (maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 09.30 uur en van 11.30 tot 12.30 uur)