Ondervoed? Wat kunt u doen (Folder)

Diëtetiek
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven
040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Ondervoed? Wat kunt u doen (Folder)

Uit de vragenlijst die de verpleegkundige samen met u bij de opname heeft ingevuld, is gebleken dat u ondervoed bent of een (verhoogd) risico loopt om ondervoed te raken. In deze folder vindt u informatie over wat u kunt doen bij (risico op) ondervoeding.

Ondervoeding

Ondervoeding bij ziekte is een veelvoorkomend probleem binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Gemiddeld is 15% van de patiënten die wordt opgenomen in het ziekenhuis ondervoed. Dit is ondervoeding die optreedt als gevolg van het ziek zijn. Door verschillende oorzaken neemt de eetlust af en treedt er ongewenst gewichtsverlies op.

Ondervoeding kan verschillende gevolgen hebben: een verhoogde kans op infecties, een slechtere wondgenezing, grotere kans op het ontwikkelen van decubitus (doorliggen), langere periode van herstel en het verlaagt de kwaliteit van leven.

Energie en eiwit

Het lichaam heeft bij ondervoeding een hogere behoefte aan energie en eiwit.

Eiwit is bij ziekte de belangrijkste voedingsstof voor herstel. Het is nodig voor het in stand houden van spieren en voor het genezen van wonden. Eiwitten komen hoofdzakelijk voor in melk(producten), kaas, smeerkaas, vlees en vleeswaren, gevogelte, wild, vis, vegetarische vleesvervangers, ei, peulvruchten, noten en pinda’s. 

Naast eiwit zijn voor de opbouw en het herstel van het lichaam ook calorieën nodig. Calorieën leveren energie en zijn de brandstofleverancier van het lichaam. Het lichaamsgewicht is een goede maat om te zien of u voldoende voeding binnenkrijgt. Weeg uzelf dus regelmatig.

Adviezen

Om meer energie en eiwit binnen te krijgen, krijgt u energie- en eiwitverrijkte voeding aangeboden. Dit noemen we het eiwitplus assortiment. U krijgt dit assortiment dagelijks aangeboden en de voedingsassistente stimuleert u om goed te eten, zowel bij de hoofdmaaltijden als tussendoor. Om ervoor te zorgen dat u voldoende eiwit binnen krijgt, adviseren wij zes keer per dag gebruik te maken van dit assortiment. Van de voedingsassistente krijgt u een overzicht van het assortiment. Enkele tips:

  • Neem bij iedere maaltijd en tussenmaaltijd minimaal één product van het eiwitplus assortiment;
  • Neem meerdere keren per dag melk of een melkproduct zoals chocolademelk, karnemelk, (griekse) yoghurt, kwark, vla of drinkyoghurt en neem een toetje in de vorm van een melkproduct na de warme maaltijd. Kwark en griekse yoghurt zijn bijzondere eiwitrijke producten en leveren per portie de dubbele hoeveelheid eiwit ten opzichte van de overige melkproducten;
  • Beleg uw brood bij voorkeur met hartig beleg, zoals kaas, smeerkaas, vleeswaren of pindakaas en beleg de boterham dubbel. Zoet beleg zoals jam en stroop leveren geen eiwit. U kunt ook een extra plakje kaas of vleeswaren uit het vuistje nemen;
  • Eet regelmatig een ei;
  • Eet bij de warme maaltijd de volledige portie vlees, vis of vegetarische vleesvervanger. Dit levert meer eiwit dan een portie groente of aardappelen. Wist u dat u zelfs een dubbele portie kunt bestellen?
  • In koffie, thee, water, frisdrank en bouillon zit géén eiwit. Drink daarom bij voorkeur een drank met eiwit;
  • Sla geen maaltijd over, probeer altijd iets te eten.

Uw dagelijkse eiwit behoefte

U heeft per dag minimaal …… gram eiwit nodig.

In de lijsten die hieronder staan, vindt u de eiwitgehaltes per product. Met behulp van deze getallen kunt u de hoeveelheid eiwit die u per dag nuttigt uitrekenen en zo proberen te komen tot de geadviseerde hoeveelheid eiwit per dag.

Eiwitten in het basis assortiment
Product Gram eiwit
Ontbijt en lunch
1 snee brood (bruin / wit / krentenbrood) 3
Beschuit / knäckebröd / ontbijtkoek / rijstwafel 1
Boter / margarine / halvarine 0
Kaas (beleg voor één snee) 5
Vleeswaren (beleg voor één snee) 3
Zoet beleg (beleg voor één snee) 0 – 1
Melk / karnemelk / chcolademelk / drinkyoghurt 5
Pap / vla / yoghurt 5
Vruchtenkwark / kwark mager naturel 9 – 15
Ei 6
Thee / koffie / vruchtensap / bouillon 0
Warme maaltijd
Halve portie warm eten 11
Hele portie warm eten 22
Rauwkost / appelmoes 0
Eiwitten in het eiwitplus assortiment
Product Gram eiwit
Brood en beleg
Eiwitrijk brood 9
Eiersalade / tonijnsalade 6
Zuivel
Kwark naturel 15
Griekse yoghurt 14
Vruchtenkwark 9
Drinkyoghurt eiwit+ 11
Protino 14
Fruit
Vruchtensap eiwit+ 7
Fruitmoes eiwit+ 4
Tussendoortje
Eat natural reep (pinda / amandel / abrikoos) 6
Kaasstick 9
Bifiworstje 10
Pinda’s (gezouten) 16
Gemengde noten (ongezouten) 9
Wasa sandwich kaas tomaat basilicum 5
Zelf gebakken koek (chocolade of banaan) 6

foto's ei+ folder ondervoeding.png

Enkele voorbeelden uit het Eiwitplus assortiment

Voorbeelden eiwitrijke maaltijden

Hoe kunt u uw dagelijkse eiwit behoefte halen? Onderstaande voorbeelden kunnen u op weg helpen; zowel voor de vloeibare voeding als vaste voeding zijn voorbeelden van maaltijden uitgewerkt die minimaal 20 gram eiwit bevatten.

Ontbijt en lunch:

  1. Vloeibare voeding, voorbeeld 1: een schaaltje vla, een glas karnemelk of chocolademelk en een protino = 24 gram eitwitten
  2. Vloeibare voeding, voorbeeld 2: een schaaltje vruchtenkwark en een glas eiwitrijke drinkyoghurt = 20 gram eiwitten
  3. Vaste voeding, voorbeeld 1: een snee brood of rozijnenbrood, een beschuit of knäckebröd, boter, plakje kaas, eiersalade of tonijnsalade en een eiwitrijke vruchtensap = 22 gram eiwitten
  4. Vaste voeding, voorbeeld 2: een snee eiwitrijk brood, boter, dubbel beleg vleeswaren en een ei = 21 gram eiwitten

DSC_3911 klein.jpg

DSC_3910 klein.jpg

Voorbeeld 1 (24 gram eiwitten) en voorbeeld 2 (20 gram eiwitten)

DSC_3913 klein.jpg

DSC_3916 klein.jpg

Voorbeeld 3 (22 gram eiwitten) en voorbeeld 4 (21 gram eiwitten)

Warme maaltijd:

  1. Vloeibare voeding, voorbeeld 1: een portie vlees, een portie groente, een portie aardappelen, appelmoes en als nagerecht vruchtenkwark = 27 gram eiwitten
  2. Vaste voeding, voorbeeld 1: een portie vlees, een halve portie groente, een halve portie aardappelen/puree en als nagerecht vla = 28 gram eiwitten

DSC_3919 klein.jpg

DSC_3918 klein.jpg

Voorbeeld 1 (27 gram eiwitten) en voorbeeld 2 (28 gram eiwitten)

Drinkvoeding

Heeft u drinkvoeding voorgeschreven gekregen en krijgt u zowel drinkvoeding als tussendoortje aangeboden? Dan verdient het de voorkeur om de drinkvoeding te gebruiken of allebei mocht dit voor u haalbaar zijn.

Product Gram eiwit
Nutridrink protein 18
Nutridrink compact protein 18
Nutridrink juicy style 8
Nutridrink creme 12

Beweging

Voor spieropbouw is de combinatie van bewegen en het eten/drinken van producten met eiwitten cruciaal. Ook tijdens uw opname in het Catharina Ziekenhuis is het daarom van belang dat u in beweging blijft.

Probeer overdag zoveel mogelijk uw dagelijkse kleding te dragen. Zo bent u minder snel geneigd om in bed te gaan liggen. Nuttig uw maaltijden op een stoel en probeer waar mogelijk een stukje te lopen, dat kan op de afdeling of zelfs daarbuiten. Zorg dat u goede schoenen draagt en voelt u zich onzeker bij het lopen, dan raden wij u aan een loophulpmiddel te gebruiken. Wilt u niet alleen lopen? Vraag dan uw bezoek of de verpleegkundige voor ondersteuning. Het advies is om vaker per dag een klein stukje te lopen, dan slechts een keer een verre afstand.

Daarnaast is het belangrijk dat u zorgt voor het behoud van uw spierkracht. Dit kunt u doen door middel van oefeningen zoals opstaan vanuit een stoel zonder uw armen te gebruiken of onderstaande oefeningen.

Krachtoefeningen

Probeer de volgende oefeningen 3 tot 4 keer per dag uit te voeren, in setjes van 3×10. Zorg dat u voldoende uitrust voordat u aan een volgende serie oefeningen begint.

Oefening 1: Strekken van de knie 

  • Ga op uw rug liggen
  • Strek beide benen
  • Duw de knieholte in het bed
  • Trek de tenen naar u toe
  • Houdt deze positie 5 seconden vast
  • Ontspan vervolgens

Oefening 2: Bruggetje maken

  • Ga op uw rug liggen met beide benen gebogen
  • Zet de voeten plat op het bed
  • Span de bilspieren aan, span ook de buikspieren aan door uw navel in te trekken
  • Til nu de billen van het bed omhoog alsof u een bruggetje maakt
  • Houdt deze positie 5 seconden vast
  • Ontspan vervolgens

Oefening 3: Dorsaalflexie enkels

  • Ga zitten op een stoel met de voeten op de grond
  • Trek de tenen en voorvoet naar u toe, zodat deze los komen van de ondergrond
  • Ontspan vervolgens

Oefening 4: Armen buigen

  • Ga rechtop zitten op een stoel met de voeten op de grond
  • Gebruik een gewicht in de hand en strek de arm
  • Breng het gewichtje omhoog door de armen te buigen met de hand richting de schouder
  • Laat vervolgens de armen weer rustig zakken waarbij de elleboog niet volledig gestrekt mag worden

Oefening 5: Opstaan en gaan zitten

  • Sta met uw voeten op heupbreedte voor een stoel
  • Zak door uw benen tot de billen op kniehoogte zijn (net alsof u op de stoel gaat zitten)
  • Kom vervolgens weer rustig omhoog

Oefening 6: Tenenstand

  • Ga achter een stoel staan
  • Sta met de voeten op heupbreedte, met de knieën licht gebogen
  • Ga op uw tenen staan, door u recht omhoog te duwen
  • Zak vervolgens weer langzaam terug naar de beginpositie

Let op: Beide knieën blijven tijdens de gehele oefening gestrekt.

Wist u dat…
  • U tussen uw 50ste en 70ste levensjaar gemiddeld 30% van uw spiermassa verliest?
  • U na een week in bed liggen weer 5% verliest?
  • U als u minder dan drie keer per dag loopt, u zes keer meer kans heeft op functieverlies dan mensen die drie keer of meer lopen?
  • 10 dagen bedrust vergelijkbaar is met 15 jaar fysieke achteruitgang door veroudering?

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, stel deze dan aan de diëtist, de verpleegkundige, de voedingsassistente of de fysiotherapeut.

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden