‘Het grootste deel van mijn volwassen leven voelde ik me een ‘freak’

De Engelse Miriam Michalak trainde er met hard werken de afgelopen jaren in totaal bijna 72 kilo af, maar dankzij dit flinke gewichtsverlies kreeg ze last van verschillende huidproblemen. Plastisch chirurg dr. Maarten Hoogbergen bood de oplossing: een lower body lift.

“Ik heb nooit echt van mijn lichaam gehouden. Ik haatte het en voelde me niet normaal.” Het zijn harde woorden van de Engelse Miriam Michalak, woonachtig in het Zeeuwse Kapelle. Een paar jaar geleden besloot ze dan ook dat het anders moest. Door flink te trainen verloor ze bijna 72 kilo. Helaas werd zij ook geconfronteerd met de andere kant van dit extreme gewichtsverlies: huidproblemen door een overschot aan huid. “In het ziekenhuis waar ik eerst in behandeling was, beschikten ze niet over de juiste faciliteiten om mij te kunnen behandelen. Toen kwam ik in het Catharina Ziekenhuis terecht bij plastisch chirurg dr. Maarten Hoogbergen. Hij adviseerde me om te kiezen voor een lower body lift.” Bij deze operatie verwijdert de plastisch chirurg de overtollige huid rond de heupen.

Handje vasthouden

In januari 2016 is het zover, voor Miriam de eerste opname ooit in een Nederlands ziekenhuis. Ze was aangenaam verrast: “Ik was echt onder de indruk van de persoonlijke aandacht die ik kreeg, dat was fantastisch. Ik had echt iemand nodig die bij wijze van spreken mijn hand vasthield en die me uitlegde dat bepaalde dingen die er met je lichaam gebeuren heel normaal zijn. Of tegen me zei dat ik me geen zorgen hoef te maken, dat was erg fijn.” De artsen en de verpleegkundigen vormden volgens Miriam een goed team: “Iedereen in het behandelteam wist precies wat er moest gebeuren. Ook ben ik erg te spreken over de efficiency waarmee alle onderzoeken werden uitgevoerd. Snel en altijd met persoonlijke aandacht.”

Naar de sportschool durven

Ondanks deze persoonlijke zorg, noemt Miriam de lower body lift een zware operatie. Het natraject was heftig. Ze kreeg last van enkele complicaties, zoals bloedarmoede. “Gelukkig werd hier heel adequaat op gereageerd door de medewerkers van het ziekenhuis. Ze waren er steeds heel snel bij om te helpen. En hoewel het een ingrijpende operatie was, is het in mijn geval echt de moeite waard.”  De operatie lostte niet alleen op medisch gebied de huidproblemen van Miriam op,  ook op psychisch vlak heeft het haar veel opgeleverd: “Het grootste deel van mijn volwassen leven voelde ik me een ‘freak’. Na de lower body lift voelde ik voor het eerst ‘normaal’. Dat is iets waarvan ik niet had verwacht dat het zou gebeuren, het is geweldig. Ik ben een ander mens geworden. Nu durf ik weer kleren te dragen die ik eerst in de kast liet hangen, ik durf weer naar de sportschool te gaan. Dat is me heel veel waard. In mijn leven heb ik veel verkeerde beslissingen genomen, maar de keuze voor een lower body lift was zeker de juiste.”