Minder meisjes ingeënt tegen HPV-virus

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde maandag dat in 2017 minder dan de helft van de meisjes die een oproep voor vaccinatie tegen HPV hadden gekregen ervoor heeft gekozen deze prik te halen.

HPV is het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Volgens het RIVM is de belangrijkste reden dat veel meisjes zich niet laten inenten bezorgdheid over de bijwerkingen van het vaccin. Gezonde meisjes zouden door het vaccin opeens ernstig en langdurig moe zijn geworden.

Onderzoek

Gyneacoloog-oncoloog dr. Ruud Bekkers van het Catharina Ziekenhuis reageert op Nu.nl. “Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat onder meisjes die gevaccineerd zijn even vaak ernstige gezondheidsklachten voorkomen als bij meisjes die niet gevaccineerd zijn. Onderzoek laat wel zien dat het vaccin tegen HPV, net zoals andere vaccins, bijwerkingen als een pijnlijke arm en tijdelijke duizeligheid heeft.”

Expertisecentrum

Het Catharina Ziekenhuis is het expertisecentrum voor gynaecologische kanker in Brabant. In Nederland wordt jaarlijks bij ongeveer 700 vrouwen de diagnose baarmoederhalskanker gesteld. De meeste vrouwen zijn tussen de 30 en 55 jaar. “Het HPV-vaccin beschermt tegen twee varianten van het HPV-virus die de meerderheid van de gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken”, aldus dr. Bekkers.

Lees het complete artikel op https://www.nu.nl/overig/5332730/nucheckt-zorgt-hpv-vaccin-langdurige-vermoeidheid-.html