‘Drive om zorg te verbeteren vormt ruggengraat van de Santeon-samenwerking’

Het Catharina Ziekenhuis is één van de zes Santeon-ziekenhuizen. Deze landelijke ziekenhuisketen werkt op allerlei gebieden nauw met elkaar samen. Negen jaar geleden is Santeon voorzichtig begonnen met het gezamenlijk inkopen van allerlei diensten, zoals ICT en ziekenhuisuniformen. De laatste jaren is de focus komen te liggen op het verbeteren van de zorg. De drive om de zorg vanuit de inhoud te verbeteren, vormt inmiddels de ruggengraat van de samenwerking tussen de zes Santeon-ziekenhuizen. “We zijn groot genoeg om ertoe te doen en klein genoeg om dingen voor elkaar te krijgen”, zegt directeur Leonique Niessen van Santeon.

“Onze samenwerking wordt gedreven vanuit de inhoud”, aldus Santeon-voorzitter Piet Batenburg, tevens bestuursvoorzitter van het Catharina Ziekenhuis. Leren van elkaar en de zorg verbeteren is de missie van Santeon. Niessen: “We registreren van alles rondom de zorg, maar op het gebied van uitkomstindicatoren (indicatoren die de toegevoegde waarde van een behandeling inzichtelijk maken, red) bestaat er in Nederland nog erg weinig. Als Santeon willen we vooroplopen bij openheid over de uitkomsten van zorg.”

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Santeon de grondlegger is van het succesvolle project Meetbaar Beter; een wetenschappelijk programma dat op een arts-gedreven én patiëntgerichte manier werkt aan verbetering van kwaliteit van zorg voor hartpatiënten in Nederland. “Het project heeft al waardevolle verbeteringen opgeleverd”, aldus Batenburg. Op dit moment wordt een dergelijk aanpak binnen Santeon ook verder uitgerold voor diverse vormen van kanker.

Lees het hele interview van Niessen en Batenburg over de kracht van Santeon in Zorgvisie.