Apotheek

Apotheek

040 - 239 91 00

Route: 051

Na een bezoek aan de polikliniek of een ziekenhuisopname kunt u medicijnen op recept direct afhalen bij de Catharina Apotheek. In de Catharina apotheek staat een team van professionals voor u klaar.

Wij zijn gespecialiseerd  in complexe geneesmiddelenzorg en werken nauw samen met de medisch specialisten. Bij vragen over uw medicijnen kan de apothekersassistent direct contact opnemen met de medisch specialist. U kunt ons vinden in de centrale hal tegenover het restaurant, route 51. De Poliklinische Apotheek is er niet alleen voor patiënten, maar ook voor medewerkers en studenten van het Catharina Ziekenhuis.

Ziekenhuisapotheek.

Bent u werkzaam bij een ziekenhuis of zorgleverancier en op zoek naar specifieke bereidingen dan kunt u deze vinden in ons bereidingencentrum.

Wat doet de Poliklinische Apotheek:

Medicijnen op recept

Wij hebben veel (specialistische) medicijnen op voorraad. Als een bepaald medicijn toch niet op voorraad is, kunnen wij het voor u bestellen. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor medicijnen die alleen via het ziekenhuis worden verstrekt. De overheid heeft namelijk bepaald dat een aantal medicijnen alleen via het ziekenhuis mogen worden geleverd.

Servicegericht en veilig

De apotheekmedewerkers weten precies hoe u de medicijnen moet gebruiken en geven u graag advies. Bovendien controleren zij doseringen, veiligheid en het gebruik in combinatie met andere geneesmiddelen. Als het nodig is overleggen we met uw arts. De apotheker en apothekersassistenten nemen ruim de tijd om uw vragen te beantwoorden.

Wil u nog iets meer weten over uw medicijn kijk dan op  www.kijksluiter.nl

Om uw gebruiksprofiel bij te kunnen houden, hebben wij toegang tot al uw medicijngegevens nodig. Het volgende moeten wij weten:

  • Medicijnen die zijn voorgeschreven door uw arts in het Catharina Ziekenhuis
  • Medicijnen die zijn voorgeschreven door artsen uit andere ziekenhuizen
  • Medicijnen die zijn voorgeschreven door uw huisarts
  • Zelfzorgmiddelen die u gebruikt
Inzage in uw medicijngegevens

Wij willen graag de medische gegevens inzien die uw eigen apotheek van u heeft. En andersom willen wij uw apotheek inzage geven in onze gegevens. Het kan gebeuren dat u buiten onze openingstijden (bijvoorbeeld bij spoed) terecht komt bij een andere apotheek. Het is belangrijk dat zij dan uw medicatiegegevens kunnen inzien.

Om deze uitwisseling van medicatiegegevens mogelijk te maken, is het nodig dat u toestemming geeft. Dit gaat via het Landelijk Schakel Punt (LSP). Uw medicatiedossier wordt bij vervolgbezoeken bijgewerkt. U kunt dus zonder problemen medicijnen afhalen bij de Catharina Apotheek, terwijl u daarnaast bij uw eigen apotheek blijft. U kunt de toestemming regelen op de website www.volgjezorg.nl

Wanneer u niet wilt dat wij gegevens van u terugkoppelen naar uw eigen apotheek of huisarts, kunt u dit bij ons aangeven. U heeft het recht om uw dossier in te zien en de gegevens zo nodig aan te vullen of te corrigeren. Het beleid met betrekking tot omgang met het elektronisch dossier kunt u vinden op de website bij praktische informatie onder Rechten en Plichten.

Als u geen toestemming wilt verlenen voor het uitwisselen van uw medische gegevens, vragen wij u bij ieder bezoek een actueel medicatieoverzicht ( niet ouder dan 6 weken) van uw eigen apotheek mee te nemen. Uw medicijngebruik wordt iedere keer kort doorgesproken om vast te stellen of de gegevens nog kloppen. U ontvangt na aflevering van de medicijnen een nieuw overzicht om af te geven bij uw eigen apotheek zodat uw medicatieoverzicht compleet blijft. U bent hier dan zelf verantwoordelijk voor. Indien u geen actueel medicatieoverzicht bij u heeft, kan het zijn dat de apotheker het niet verantwoord vindt om de medicijnen te geven. Dit om schade aan uw gezondheid te voorkomen. Wij verwijzen u naar uw vaste apotheek terug.

Privacy

Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen. Wij beschikken over het HKZ keurmerk, Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Dit keurmerk wordt aan apotheken gegeven die voldoen aan de gestelde richtlijnen en voortdurend werken aan verbetering van de dienstverlening

Service

Uw medicijnen ophalen wanneer u het beste uitkomt? Dat kan met de afhaalkluis. Hier kunt u veilig en snel uw medicijnen ophalen zonder dat u in de rij hoeft te staan. Als uw medicijnen klaarliggen, krijgt u een sms of een e-mail met een afhaalcode. Hiermee kunt u de afhaalkluis openen. Dit kan ook na sluitingstijd. Wilt u gebruik maken van de afhaalkluis? Vraag dan naar een inschrijfformulier bij de balie van de apotheek.

Vooraf bestellen herhaalmedicatie

Als u uw herhaalrecept minimaal drie/vijf werkdagen van tevoren aan ons doorgeeft zorgen wij ervoor dat de medicijnen voor u klaarliggen als u ze komt ophalen. U kunt het recept en het moment waarop u de medicijnen komt halen telefonisch op 040 – 239 9100 of per e-mail aan ons doorgeven op recepten@catharinaziekenhuis.nl . Als uw medicatie klaar ligt ontvangt u  een track en trace bericht. Na ontvangst van dit bericht kunt u dit ophalen bij onze snelbalie. Dit verkort uw wachttijd en van anderen enorm!

Medicijnen bij ontslag

Als u na opname het ziekenhuis weer mag verlaten, houdt een apothekersassistent een gesprek met u over uw medicijnen. Vervolgens informeren wij uw eigen apotheek en huisarts over de nieuwe en gestopte medicijnen.

Specialistische Thuiszorgmedicatie

Als poliklinische apotheek leveren wij antibiotica-infusen, parenterale voedingen, en overige infuustherapie voor patiënten in thuissituatie.

Spoed

Bij spoedaanvragen buiten onze openingstijden kunt u terecht bij de Dienstapotheek, locatie SEH Catharinaziekenhuis.

Zelfzorgmiddelen

Wij verkopen zelfzorgmiddelen zoals hoestdranken, cremes en pijnstillers. Hiervoor is geen recept nodig.

Betalingswijze

De kosten van uw geneesmiddelen kunt u in de meeste situaties rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. Neem daarom uw verzekeringsbewijs mee als uw medicijnen komt ophalen. Als een machtiging bij uw verzekering nodig is voor aflevering van een bepaald geneesmiddel , dan dient u deze aan te vragen bij de voorschrijvende arts. Bepaalde genees- en hulpmiddelen worden echter niet (volledig) vergoed door de zorgverzekeraar. Een eventuele eigen bijdrage kunt u met uw pinpas bij ons voldoen. Mocht een bepaald middel niet op voorraad zijn, dan wordt het voor u besteld.

Compliment, klacht of suggestie

Heeft u een compliment , klacht of suggestie voor de Catharina apotheek?  Kijk dan op deze webpagina. Wij horen het graag. Wij gebruiken uw ervaringen om onze zorg te verbeteren.

Onze specialisten

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden