De Catharina Top 5 van 2019 is…

December is de maand van de lijstjes, de vooruitblikken en hét moment om even terug te kijken op het jaar dat al weer bijna achter ons ligt. Een jaar waarin we maar liefst drie hoogleraren rijker zijn, nieuwe behandelingen en onderzoeken zijn gestart en mooie evenementen hebben opgezet. Alles voor de beste zorg voor onze patiënt. Op de laatste dag van het oude jaar, onze social media top 5 van 2019.

Social media top 5 Catharina Ziekenhuis 2019

Nieuwe behandeling voor hartritmestoornissen beschikbaar

Het jaar werd afgetrapt met primeur. Als eerste in Nederland hadden onze cardiologen en hartchirurgen een nieuwe techniek toegepast bij een patiënt met hartritmestoornissen. De behandeling voor patiënten is daardoor minder pijnlijk, patiënten herstellen sneller en gebruiken minder medicijnen.

App de Expert en de RobotXperience

En wat te denken van alle live evenementen. Zo kwam Lucille Werner op Wereldkankerdag naar ons ziekenhuis voor App de Expert. Samen met vier patiëntenorganisaties en acht dagbladen van de Persgroep vroegen we via online televisie live aandacht voor de vijf meest voorkomende tumorsoorten. Tijdens de uitzendingen konden kijkers via Whatsapp en Facebook live vragen stellen aan kankerexperts van het Catharina Ziekenhuis. In november kwam App de Expert terug tijdens de Hartweek. Het hele land kon een TAVI procedure en een openhartoperatie live volgen via de websites van de kranten van onder meer het AD en het Eindhovens Dagblad (ED).

In mei konden bezoekers en patiënten kennismaken met onze nieuwe robot; de Da Vinci Xi-robot tijdens de RobotXperience in de centrale hal van ons ziekenhuis. Bezoekers en patiënten konden zelf achter de allernieuwste operatierobot ervaren hoe het is om een chirurg te zijn. De belangstelling was overweldigend.

Frisse actie in het Catharina Ziekenhuis

De gratis ijsjes die in juli door onze vrijwilligers en voedingsassistenten zijn uitgedeeld aan bezoekers en patiënten van ons ziekenhuis gingen letterlijk als een raket. Een heerlijk afkoelmomentje in een maand waarin de temperatuur meerdere malen boven de 40 graden steeg.

Catharina Ziekenhuis wint Zinnige Zorg Award 2019

Het Catharina Ziekenhuis wint dit jaar de Zinnige Zorg Award 2019. Het ziekenhuis was – samen met acht andere initiatieven – genomineerd voor het project Care4Stoma.

Catharina Ziekenhuis voortaan rookvrij!

De grootste stap zetten we in november. Het ziekenhuis en het omliggende terrein is geheel rookvrij. Voor medewerkers, patiënten en bezoekers geldt dat er niet meer gerookt mag worden op het terrein van het ziekenhuis. Dit geldt voor alle rookwaren, inclusief e-smokers.

Op naar 2020! Benieuwd wat dat jaar voor ons in petto heeft; er staan in ieder geval veel zorginnovaties op het programma! Voor nu: een goede, veilige jaarwisseling gewenst.