Articulatiestoornis door een hersenbeschadiging (Folder)

Logopedie
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Articulatiestoornis door een hersenbeschadiging (Folder)

U krijgt deze informatiefolder omdat u op dit moment articulatieproblemen heeft. In deze folder geven wij u een korte uitleg over articulatieproblemen. Daarnaast leest u hoe de logopedist bij deze problemen kan helpen.

Wij raden u aan om uw partner en familie deze folder ook te laten lezen.

Wat is verbale apraxie

Verbale apraxie is een articulatiestoornis veroorzaakt door een hersenbeschadiging. Bij alle handelingen die u uitvoert (zoals aankleden, scheren, lopen, fietsen, spreken) gebruiken onze hersenen vaste schema’s. Door deze schema’s weet u in welke volgorde u een handeling moet uitvoeren. Dankzij deze schema’s hoeft u hier niet bij na te denken. Bij verbale apraxie kan het schema voor het programmeren van de spraak niet meer goed worden gebruikt. De spieren werken dus nog goed maar het bewust aansturen hiervan geeft problemen.

Het meest opvallende kenmerk bij verbale apraxie is dat het bewust vormen van woorden en klanken gestoord is, terwijl het automatisch spreken beter verloopt. Het zijn hierbij niet altijd dezelfde woorden of klanken die problemen geven. U heeft moeite om het woord juist uit te spreken.

Verbale apraxie gaat vaak samen met een mondapraxie.

Bij een mondapraxie is er een stoornis in het bewust aansturen van de tong-, lip- en mondspieren. Onbewuste bewegingen van het mondgebied (bijvoorbeeld de tong uitsteken om de lippen te bevochtigen) geven bij een mondapraxie geen problemen, maar het bewust uitvoeren van opdrachten geeft wel problemen (bijvoorbeeld als iemand u vraagt om uw tong uit te steken).

Verbale apraxie kan zich verschillend uiten, bijvoorbeeld:

• U kunt geen woord meer uitbrengen.
  • U heeft alleen problemen bij enkele woorden of in bepaalde situaties (bijvoorbeeld bij spanning of vermoeidheid).

Wat doet de logopedist

De logopedist voert een onderzoek uit naar de beweging van de spieren van mond en tong, de spraak en de verstaanbaarheid. Ook geeft de logopedist informatie en adviezen over verbale apraxie en hoe u of uw familielid samen beter kunnen communiceren. Daarnaast doet de logopedist oefeningen om de spraak te verbeteren.

Richtlijnen om de communicatie te verbeteren

Voor u verandert er waarschijnlijk veel in de communicatie met uw omgeving. Om deze communicatie voor u gemakkelijker te laten verlopen, hebben wij een aantal richtlijnen voor uw partner en familie opgesteld:

• Neem de tijd voor een gesprek.
  • Laat iemand uitspreken.
  • Vraag om herhaling als u het niet goed verstaan heeft, herhaal hierbij het gedeelte dat u wel heeft verstaan.
  • Ga zelf niet luider spreken.
  • Stimuleer het gebruik van non-verbale communicatie, zoals het maken van gebaren, gezichtsuitdrukking.
  • Stimuleer het gebruik van schrijven.
  • Wanneer herhaaldelijke pogingen mislukken, laat het gesprek dan even rusten en probeer het later nog een keer.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur contact op met de afdeling Logopedie, via het algemene telefoonnummer van het Catharina Ziekenhuis.

Catharina Ziekenhuis
www.catharinaziekenhuis.nl

Routenummer(s) en overige informatie over de afdeling Logopedie vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/logopedie