Oefeningen na een gebroken pols (Folder)

Chirurgie
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Oefeningen na een gebroken pols (Folder)

U heeft uw pols gebroken en deze is operatief of met gips behandeld. U kunt nu beginnen met oefeningen. In deze folder leggen we de oefeningen uit.

Waarom oefenen?

Na een operatie of na het verwijderen van het gips kan uw pols er gezwollen en/of verkleurd uitzien. Ook kan uw pols stijf en pijnlijk aanvoelen. Oefenen is belangrijk omdat dit de stijfheid, pijn en zwelling van gewrichten verminderd. Na een operatie kunnen de oefeningen verklevingen van pezen en/of littekens voorkomen. Voer daarom de oefeningen goed en volledig uit.

Adviezen voor de oefeningen

• Tijdens of na het oefenen kunt u last krijgen van pijn of zwelling van uw pols. Blijft u toch dagelijks de oefeningen doen.
  • Als u langer dan 30 minuten napijn heeft, of als uw pols/hand dikker en/of warmer wordt na oefenen/belasting zijn dit signalen dat u te zwaar heeft belast.
  • Voer de oefeningen rustig uit. Zet geen kracht bij de bewegingen. Oefen in het begin in warm water. Hierdoor ontspannen uw spieren meer.
  • Als uw pols nog erg stijf is, kunt u uw pols tijdens de oefeningen ondersteunen met uw andere hand.
  • Het is belangrijk dat u geleidelijk uw hand steeds meer gaat gebruiken bij uw dagelijkse activiteiten.
  • Kracht bouwt u geleidelijk op in 6 weken.
  • Als u uw pols/hand steeds minder kunt bewegen of als uw pijnklachten toenemen, neem dan contact op met de chirurg via de polikliniek Chirurgie.

Oefeningen

Dit zijn de oefeningen die u de komende 6 weken dagelijks moet doen. Probeer de oefeningen 5 keer per dag te herhalen. Voer de oefeningen 5 tot 10 keer uit.

Spreiden en sluiten van de vingers

Spreid en sluit uw vingers. Dit is een belangrijke oefening om vocht (oedeem) in uw hand/pols te voorkomen.

Draaioefeningen voor uw onderarm
  • Zet de elleboog van uw arm met de aangedane pols in uw zij.
  • Draai uw onderarm met de handpalm naar beneden.
  • Draai daarna uw onderarm met de handpalm naar boven.
  • Wissel deze beweging af.

Buig- en strekoefening van de pols
  • Leg uw aangedane pols met de handpalm naar beneden over de rand van een tafel.
  • Buig en strek uw pols, terwijl u uw pols ondersteunt met uw gezonde hand. Zet geen kracht, dus duw uw pols niet naar boven of beneden.

Zwaaioefeningen voor uw pols
  • Leg uw aangedane pols met de handpalm plat op de tafel.
  • Maar nu een zwaaibeweging met uw hand over de tafel. Ga van links naar rechts.

Buig- en strekoefening van uw vingers
  • U maakt in 3 stappen een vuist (zie foto’s hieronder).
  • U kunt eventueel met uw andere hand de vingers helpen buigen.
  • Door het vocht in de hand kan de vuist in het begin vaak niet volledig gemaakt worden.

Foto 1 Stap 1 : houd uw pols omhoog en strek uw vingers recht naar voren.
Foto 2 Stap 2 : buig uw vingers vervolgens naar beneden.
Foto 3 Stap 3 : maak een vuist door uw vingers naar binnen te halen.

Knijpen van de hand

Pak een zacht balletje of washandje of spons vast in uw hand en maak rustige knijpbewegingen.

Pincetgrepen van de vingers
  • Maak met de duim pincetgrepen met alle vingers.
  • De duim en vingers gaan na elke pincetgreep terug naar de beginstand. Maak grote bewegingen met de duim en vingers.

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Als u na het lezen van deze folder nog vragen hebt, kunt u die voor uw ontslag bespreken met de arts, verpleegkundige, fysiotherapeut.

Heeft u als u thuis bent toch nog vragen? Dan kunt u deze bespreken met uw huisarts, fysiotherapeut of polikliniek Chirurgie.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Polikliniek Chirurgie