Thuismonitoring bij astma (Folder)

Longgeneeskunde Monitoringscentrum
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Thuismonitoring bij astma (Folder)

Uw arts/verpleegkundige heeft met u besproken dat u gebruik gaat maken van thuismonitoring bij astma. In deze folder leest u hoe thuismonitoring bij astma werkt en welke apps u hiervoor nodig hebt.

Wat is astma?

Astma is een ziekte van de luchtwegen. De wanden van de luchtwegen zijn ontstoken en daardoor verdikt. Ze zijn hierdoor extra gevoelig voor prikkels van buiten zoals stof of scherpe geuren. Als de astmatische luchtwegen geprikkeld worden, verkrampen ze. De luchtweg wordt daardoor smaller en dat voelt als ‘door een rietje moeten ademen’.

Thuismonitoring 

Bij thuismonitoring krijgt u thuis begeleiding bij astma met behulp van twee apps: de app Thuismeten van Luscii en de app BeterDichtbij. Beide apps zijn nodig om te kunnen starten met thuismonitoring.

Via de Thuismeten-app geeft u door hoe het met u gaat. Zorgverleners in het monitoringscentrum ontvangen deze informatie en nemen als het nodig is contact met u op, bijvoorbeeld als de informatie die u doorgeeft afwijkend is. Dit contact verloopt altijd via de app BeterDichtbij. In die app kunt u ook vragen stellen.

Zo werkt thuismonitoring bij astma

In de Thuismeten app van leverancier Luscii vult u wekelijks of maandelijks op een vaste dag uw gegevens in. Hoe vaak en wanneer u dit doet, spreekt u af met uw zorgverlener en hangt af van de ernst en behandeling van uw astma.

De Thuismeten-app kunt u installeren op uw smartphone of tablet. Via de app krijgt u regelmatig vragen over uw gezondheid. In de app vult u uw antwoorden op deze vragen in. Als uw antwoorden erop wijzen dat het goed met u gaat, dan zijn het vaak maar enkele vragen en hoeft u niet op controle te komen. Heeft u klachten? Dan krijgt u extra vragen in de app. Zo kunnen wij uw situatie beter inschatten en u bellen als dat nodig is. 

In de handleiding van de Thuismeten-app vindt u uitgebreide informatie over de app. Hieronder leggen wij u korte de verschillende onderdelen uit:

Acties

In de Thuismeten-app geeft u regelmatig antwoord op een paar vragen. De vragen gaan over hoe het met u gaat, of u klachten heeft en hoeveel last u heeft van deze klachten. Ook kunt u gezondheidswaarden doorgeven. Daarnaast staan er soms ‘Lessen’ voor u klaar om te volgen. Bij ”Acties’ ziet u wat u moet doorgeven. U krijgt ook een melding van de app als er een actie voor u klaarstaat.

Zelfzorg

Staat er geen actie voor u klaar, maar wilt u wel metingen of klachten doorgeven? Bijvoorbeeld omdat u zich wat minder goed voelt? Dan kunt u dat bij ‘Zelfzorg’ doen. Daarnaast vindt u daar alle ‘Lessen’ die u kunt volgen, zo ook een les met uitleg over hoe de Thuismeten-app werkt. Ook vindt u hier meer informatie over astma, zo krijgt u meer inzicht in en grip op uw ziekte.

Metingen

Bij ‘Metingen’ staat een overzicht van al uw metingen die u heeft ingestuurd. Hier kunt u voor uzelf uw metingen vergelijken met de week of weken ervoor. Dat geeft overzicht van uw gezondheid.

Berichten

Afhankelijk van de antwoorden en metingen die u doorgeeft, krijgt u advies. Dit advies staat bij ‘Berichten’. Hierin leest u wat u zelf kunt doen tegen uw klachten. U kunt niet op deze berichten reageren.

Contact via BeterDichtbij 

Het contact over uw ingevoerde gegevens verloopt via de app BeterDichtbij. Bijvoorbeeld als wij u nog iets willen vragen, maar ook als u zelf vragen heeft over uw gezondheid.

Wanneer nemen we contact met u op? 

Als de gemeten gegevens afwijken, neemt het monitoringscentrum contact met u op.

Welke vragenlijsten en metingen worden afgenomen? 

  • vragenlijst astma  
  • medicatieschema 
  • injecteer uw medicijn 
  • extra medicatie 
  • lichaamsbeweging
  • spirometrie (afhankelijk van afspraak met uw zorgverlener) 
 
Reactie op uw meting, informatie of vraag 

We beoordelen de door u doorgegeven metingen of andere informatie binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, nemen we contact met u op. Als u zelf een vraag hebt gesteld in de app, krijgt u op werkdagen binnen 24 uur een reactie.   

Dit heeft u nodig voor thuismonitoring 

Om de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app te kunnen gebruiken, heeft u een smartphone of tablet nodig met een van de volgende besturingssystemen: 

  • Apple: iPhone of tablet iOS 13 of hoger 
  • Android 7 of hoger 

Als de telefoon of tablet te oud is, werkt de app niet of niet goed. 

Zo installeert u de apps  

 
Thuismeten-app van Luscii
  • U krijgt een e-mail van leverancier Luscii op het e-mailadres dat u aan ons hebt doorgegeven. Heeft u nog geen e-mailadres doorgeven, dan kunt u dat doen op mijn.catharinaziekenhuis.nl onder ‘Mijn gegevens’ bij contactvoorkeur.
  • U kunt de Thuismeten-app vervolgens downloaden volgens de instructies in de mail.  
  • Vul vervolgens uw gebruikersnaam in in de Thuismeten App, volg de stappen en controleer uw gegevens.
  • Als u de e-mail niet ziet, kijk dan in de mailbox bij spam of ongewenste mail.  
  • Meer uitleg vindt u op de website van Luscii: De Luscii app installeren.

Als u 1 week na aanmelding voor thuismonitoring door uw zorgverlener nog geen e-mail van Luscii hebt ontvangen met uw activatiecode, neem dan contact op met uw zorgverlener.
 
BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app van Luscii ontvangt u een e-mail van leverancier BeterDichtbij op het e-mailadres dat u aan ons hebt doorgegeven.
  • U kunt de BeterDichtbij-app vervolgens zelf installeren volgens de instructies in de mail. 
  • Als u de e-mail niet ziet, kijk dan in de mailbox bij spam of ongewenste mail.  
  • Meer uitleg vindt u op de website van BeterDichtbij: BeterDichtbij voor het eerst activeren.  
Belangrijk! Zet de meldingen van de app aan


U krijgt via beide apps meldingen, bijvoorbeeld als u gegevens in moet vullen. Zet daarom meldingen via e-mail of push-berichten in uw telefoon of tablet aan. Hiervoor is uw toestemming nodig. Hoe u dit doet, verschilt per telefoon en tablet. Bekijk hiervoor de handleiding van uw telefoon of tablet. 

Contact

Vragen over astma

Bij vragen of klachten die te maken hebben met uw astma kunt u een bericht sturen in de BeterDichtbij app.
 
Let op: thuismonitoring is geen vervanging van de spoedzorg. Heeft u direct hulp nodig? Neem dan altijd direct telefonisch contact op met uw huisarts, huisartsenpost/spoedeisende hulp of – als het acuut en ernstig is – het landelijke alarmnummer 112. 

Vragen over de Thuismeten-app

Voor vragen over de werking van de Thuismeten-app kunt u contact opnemen met Luscii Support via e-mailadres: support@luscii.com, of via telefoonnummer (085) 13 05 851. U kunt ook de instructiefilmpjes van Luscii bekijken. Klik hier of scan onderstaande QR-code met uw telefoon of tablet: 

Vragen over de BeterDichtbij-app 

Voor vragen over de werking van de BeterDichtbij-app kunt u contact opnemen met de BeterDichtbij servicedesk via e-mailadres: service@beterdichtbij.nl, of via telefoonnummer (085) 27 35 398. U kunt ook de veelgestelde vragen of instructiefilmpjes bekijken. Klik hier of scan onderstaande QR-code.  

Voor hulp of vagen bij het installeren van de apps kunt u ook ons monitoringscentrum bellen op werkdagen tussen 08.30 en 15.30 uur op telefoonnummer (040) 239 62 00. 

Eigen risico 

De Thuismeten app is een onderdeel van uw zorgtraject. De kosten hiervan worden ingediend bij uw zorgverzekeraar.

Let op: is uw eigen risico nog niet op? Dan worden deze kosten mogelijk niet vergoed en kunnen ze voor uw eigen rekening komen. Neem voor meer informatie en vragen over uw eigen risico contact op met uw zorgverzekeraar.  

Mijn persoonsgegevens 

De informatie die u via de app invult, is medische informatie. Het Catharina Ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Medische Callcentra van andere Santeon ziekenhuizen onder de naam Zorg bij jou. Voor meer informatie zie ook de website: https://santeon.nl/project/zorg-bij-jou/

Bescherming van uw gegevens 

Samen met Luscii, BeterDichtbij en Zorg bij jou zijn maatregelen genomen om uw privacy te bewaken. U heeft toestemming gegeven voor het delen van medische informatie. Alleen noodzakelijke medische persoonsgegevens worden in de app Thuismeten geplaatst en gedeeld met Luscii, BeterDichtbij en het monitoringscentrum. Wilt u geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met uw zorgverlener.

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met het monitoringscentrum op werkdagen tussen 8.30 en 15.30 uur op telefoonnummer: (040) 239 62 00.

Voor hulp of vagen bij het installeren van de apps kunt u ook ons monitoringscentrum bellen op telefoonnummer (040) 239 62 00. 

Contactgegevens

Catharina Ziekenhuis
(040) 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Routenummer(s) en overige informatie overige informatie over het monitoringscentrum kunt u terugvinden op www.catharinaziekenhuis.nl/monitoringscentrum

Routenummer(s) en overige informatie over de afdeling Longgeneeskunde kunt u terugvinden op www.catharinaziekenhuis.nl/longgeneeskunde

 


© 2024 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden