Financieel gezond Catharina Ziekenhuis investeert in de toekomst

Het Catharina Ziekenhuis kijkt tevreden terug op 2017. Door onafhankelijke instanties werd bevestigd dat het ziekenhuis veilige en goede zorg levert. Patiënten waardeerden de zorg met gemiddeld een 8,4*. Financieel is de basis solide.

Bekijk online: Jaaroverzicht 2017 Catharina Ziekenhuis.

Het ziekenhuis heeft in het jaar 2017 een operationeel resultaat geboekt van € 12,2 miljoen euro. Dat resultaat is gelijk aan het operationeel resultaat over 2016. Dit resultaat is mede gerealiseerd door het besparingsprogramma Slimfit, waarin het ziekenhuis in drie jaar tijd structureel € 24,0 miljoen bespaart. Dat programma loopt op koers en wordt naar verwachting met goed resultaat in 2018 afgerond. Door incidentele meevallers – zoals een definitieve afrekening met zorgverzekeraars over voorgaande jaren – en uitgestelde investeringen komt het totale resultaat over 2017 uit op € 20,4 miljoen.

Nieuw EPD

Voor 2018 staan enkele grote, belangrijke investeringen op het programma. In november van dit jaar gaat het nieuwe Elektronische Patiënten Dossier (EPD) live. En onlangs is een nieuw state-of-the-art datacentrum opgeleverd, waar patiëntgegevens veilig bewaard worden. Met name door de implementatiekosten van het nieuwe EPD is de verwachting dat het resultaat over 2018 lager zal uitvallen.

Veilige zorg

Patiënten kunnen in het Catharina Ziekenhuis rekenen op goede en veilige zorg. Dat blijkt uit het vorig jaar voor de vijfde keer behaalde NIAZ-certificaat; het belangrijkste landelijke kwaliteitskeurmerk voor heel het ziekenhuis. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) concludeerde in het jaargesprek dat er in het Catharina Ziekenhuis veilige zorg wordt verleend. De IGJ schrijft in het verslag over 2017: ‘Het ziekenhuis stelt zich transparant en kwetsbaar op, legt verantwoording af en laat zien in staat te zijn te leren van ervaringen en het geleerde toe te passen in nieuwe situaties.’

Patiëntveiligheid is dan ook een belangrijke pijler in het ziekenhuis. In 2017 werd het high tech simulatiecentrum geopend: twee realistisch nagebouwde praktijkruimtes voor trainingen voor hoog risico-afdelingen zoals OK, Spoedeisende Hulp en Intensive Care. Eén van de nieuwe trainingen die hier gegeven wordt is Crew Resource Management (CRM): een onverwacht, niet-alledaags medisch voorval, zoals een bloeding of een reanimatie wordt gesimuleerd waarin het team moet overschakelen naar een noodscenario. Deze trainingsmethodiek komt uit de luchtvaart en draagt bij aan een betere patiëntveiligheid.

Value Based Healthcare

Samen met zes andere ziekenhuizen is het Catharina Ziekenhuis binnen het samenwerkingsverband Santeon grensverleggend bezig op het gebied van Value Based Healthcare. Santeon bestond in 2017 tien jaar en maakte in dat jubileumjaar opnieuw grote stappen in het meetbaar maken van voor patiënten belangrijke zorguitkomsten. De ziekenhuisgroep is ambitieus en loopt landelijk voorop in het transparant delen van die kennis en informatie.

*Bron: Consumer Quality Index-Ziekenhuizen (CQI-Z) 2017.