Complexe hartoperaties door 3D-model nóg beter in beeld gebracht

De komst van de 3D-printer kan op medisch gebied veel veranderen. In het Catharina Ziekenhuis onderzoeken hartchirurg Niels Verberkmoes en hartchirurg in opleiding Jules Olsthoorn de opties van 3D-printtechnieken binnen de cardiochirurgie en cardiologie, om complexe hartoperaties nóg beter in beeld te brengen.

Een steeds meer getrouwe kopie maken van het hart van onze patiënten, daar streven we naar”, zegt Olsthoorn. Het Catharina Hart- en Vaatcentrum beschikt vier jaar over een 3D-printer. Eerst startten Olsthoorn en Verberkmoes met prints van hard plastic, maar inmiddels hebben ze de techniek zover doorontwikkeld dat ze 3D-modellen kunnen printen van siliconen. Dit is, net als het orgaanweefsel zelf, soepeler en daarmee realistischer.

Realistisch beeld

De 3D-harten worden gebruikt bij patiënten bij wie complexe chirurgie nodig is. Olsthoorn vult aan: “Je wil jezelf goed voorbereiden op zo’n operatie, dan wil je het hart het liefst in je hand hebben. Met een 3D-Print kan dat. Zo kan je van tevoren je koers en de allerbeste aanpak voor de patiënt bepalen. 3D-prints zijn dus eigenlijk een vorm van diagnostisch onderzoek, maar veel realistischer dan scans, echo’s en foto’s.”

Duidelijk uitgelegd

In de spreekkamer leveren de 3D-prints een belangrijke bijdrage aan het gesprek tussen de chirurg en de patiënt. Met een 3D-model kun je het gesprek visueel toelichten, je kunt het hartprobleem op het 3D-model laten zien en de mogelijke behandelopties en risico’s met elkaar bespreken. Patiënten ervaren dit als erg prettig.

Nieuwe operatie voorbereiden

Een realistisch 3D-model brengt niet alleen het hart(probleem) goed in beeld, het siliconenmodel kan ook worden gebruikt om een operatie te oefenen.

In oktober heeft Verberkmoes op een Europees congres vakchirurgen procedures laten trainen op 3D-modellen, zij gaven aan dat zij door te oefenen op het siliconenmodel daarna bij de daadwerkelijke ingreep beter beslagen ten ijs kwamen.

Verberkmoes en Olsthoorn verwachten dat de resultaten van hun onderzoek internationaal worden overgenomen en zijn van plan hun methode de komende jaren verder te professionaliseren. “We merken nu bijvoorbeeld dat de modellen nog niet voor de volle honderd procent overeenkomen met de werkelijkheid”, zegt Verberkmoes. “Dit gaat op millimeterniveau en kleiner. Ons eerste doel is dus dat de prints exact overeenkomen met de anatomie van de patiënt. Hiervoor werken we onder meer samen met de TU Eindhoven & Delft.” Olsthoorn: “Aan de zijlijn gebruiken we de modellen al wel, maar altijd in combinatie met de CT-scan en echobeelden. Pas als de prints gevalideerd zijn en een vergoeding hiervoor is opgenomen in de behandelcodes, kunnen ze als diagnostisch instrument worden ingezet. We verwachten dat dit nog één à twee jaar duurt.”

Bekijk ook de uitzending op Editie NL
Dit interessante onderzoek is ook opgepikt door Editie NL. In de uitzending van woensdag 3 mei jl. werd er  uitgebreid aandacht besteed aan het 3D-hart. Een nieuwe manier om je als arts voor te bereiden op een complexe operatie. Bekijk de uitzending (het item begint bij 7.19 – 9.58) en lees ook het artikel op de website van Editie NL.