‘Elke euro voor hartonderzoek levert het tienvoudige op’

Rutger van Kemenade (46) uit Haarlem is als dermatoloog in een groot academisch ziekenhuis de hele dag bezig met ziektes van anderen. Dit draaide van de een op de andere dag volledig om, nota bene tijdens een bezoek aan de Efteling. ”Daar sloeg mijn hart ineens op hol. Ik vermoedde direct dat het om boezemfibrilleren ging. Binnen de familie hebben meer mensen hier last van. Ik denk dat ik alle wetenschappelijke artikelen en literatuur wel heb gelezen die er te vinden is. Als patiënt wil je uiteindelijk maar één ding: de best mogelijke behandeling. Daarom heb ik gekozen voor het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.”

Tot vorig jaar had Rutger nergens last van. “Zonder duidelijke aanleiding ontwikkelde ik een hoge onregelmatige hartslag, wat een onrustig, bijna paniekachtig gevoel gaf. Mijn moeder en mijn oom hebben er ook last van. Het zit in de familie.” Hij ging direct naar een ziekenhuis in Haarlem waar zijn onregelmatigheden al snel met een hartfilmpje werden ‘gevangen’. “Ik kreeg medicijnen mee. Maar ik merkte dat de aanvallen erger werden en de tussenpozen tussen de aanvallen korter. Het rommelde de hele tijd, dat is geen prettig idee. En het beïnvloedde mijn dagelijks leven te veel; inspanning lokte de aanvallen met hoge onregelmatige hartslag uit. Dus ik ging minder sporten, niet meer de trap op rennen. Bovendien was ik me door het ziektebeloop bij familieleden en kennis over deze vaker voorkomende aandoening bewust van mogelijke complicaties van deze ritmestoornis op de lange termijn, vooral het risico op een beroerte.”

Beste papieren

Na veel literatuur, wetenschappelijke artikelen en onderzoeken te hebben gelezen, kwam hij uit bij cardioloog prof. dr. Lukas Dekker. “In Eindhoven hebben ze voor mijn gevoel de beste papieren als het gaat om het behandelen van boezemfibrilleren. Er is veel ervaring en er wordt veel onderzoek gedaan. Het gaf me direct een rustig gevoel en dat vertrouwen werd bevestigd na het gesprek met prof. dr. Lukas Dekker. De voor- en nadelen van een behandeling werden duidelijk uiteengezet. Het is heel prettig om een duidelijk en helder verhaal te horen te krijgen. Omdat mijn boezemfibrilleren in ernst toenam en ik nog tamelijk jong ben, hadden we al snel besloten om een ablatie uit te voeren.”

Winst

De ablatie bij Rutger had een zeer goed effect. “De winst die deze behandeling voor mij heeft opgeleverd kan moeilijk overschat worden. Het wegnemen van de hinder van terugkerende aanvallen en het risico op een beroerte, zonder daarvoor afhankelijk te zijn van medicijnen en soms behandeling in het ziekenhuis, maakt een levensgroot verschil. Ik sport weer en doe alles weer zonder dat ik continu nadenk of dat gevoel weer terugkomt. Echt fantastisch”, benadrukt hij. “Ik weet dat een ablatie nog niet voor iedereen de uitkomst is. Onderzoek naar boezemfibrilleren moet naar mijn mening dan ook maximaal gefaciliteerd worden. Er zijn heel veel mensen die hier last van hebben en vooral het risico op beroerte is bedreigend. Dit kan weliswaar worden beperkt door het gebruik van geneesmiddelen, maar deze kunnen weer vervelende bijwerkingen hebben. Omdat ablatie een behandeling lijkt die tot volledige genezing kan leiden, is hier ontzettend veel gezondheidswinst te behalen voor een grote patiëntengroep.”

Onder de indruk

Volgens Rutger doet het Catharina Ziekenhuis zeker op het gebied van hart- en vaatziekten niet onder voor een academisch ziekenhuis. “Ik ben onder de indruk van de kennis en de faciliteiten die aanwezig zijn op dit gebied. Ook het continue onderzoek dat gedaan wordt door prof. dr. Lukas Dekker op onder andere het gebied van boezemfibrilleren is zo ontzettend nuttig. Het redt letterlijk levens. Er is nog zoveel onduidelijk over de ziekte, maar de winst die de juiste behandeling voor patiënten oplevert, is ongelooflijk groot. Zoals voor meer medische zorg en onderzoek is aangetoond: elke euro levert het tienvoudige op”, aldus Rutger. “De behandeling heeft mij in ieder geval veel kwaliteit van leven terug gegeven. Het heeft ook mijn interesse in het boeiende vakgebied cardiologie vergroot. Ik hoop dat door onderzoek naar boezemfibrilleren de komende jaren duidelijk wordt in welke fase je het beste kunt kiezen voor een ablatie en hoe de techniek verbeterd kan worden zodat ook  mensen die chronisch last hebben van boezemfibrilleren nog beter kunnen worden geholpen.”