Kan plastische chirurgie zorg voor vrouwen met schaamlipkanker verbeteren?

Gynaecologen en plastisch chirurgen van het Catharina Ziekenhuis doen onderzoek of ze, door het toepassen van plastische chirurgie tijdens een operatie bij schaamlipkanker, een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van complicaties. Onderzoekers Emiel van Haren en Edith van Esch doen hun onderzoek binnen de IMPACT-V studie. “We hopen zo de kwaliteit van leven en het zelfbeeld van deze patiëntengroep te verbeteren”, aldus Emiel.

Bij schaamlipkanker zit er een kwaadaardige tumor in de schaamlippen. De schaamlippen zijn onderdeel van de uitwendige vrouwelijke geslachtsdelen (vulva). Schaamlipkanker komt weinig voor maar de impact is groot. Per jaar krijgen ongeveer 400 vrouwen deze diagnose. De meesten zijn ouder dan 60 jaar, maar het kan ook op jongere leeftijd voorkomen. “De behandeling bestaat vooral uit het chirurgisch verwijderen van de tumor. Een zeer ingrijpende operatie voor de vrouw”, vertelt Edith.

Plastische reconstructie

De schaamlippen vormen de overgang van droge huid naar natte huid (slijmvlies). “Deze overgang geeft na een operatie bij schaamlipkanker vaak complicaties zoals wondproblemen. Hier is nog niet veel onderzoek naar gedaan, maar ook in ons ziekenhuis zagen we bij 1 op de 2 vrouwen wondproblemen na de operatie”, legt Emiel uit, “door als plastisch chirurg aan te sluiten tijdens de operatie en in dezelfde operatie een reconstructie toe te passen; zo kunnen we de huid verschuiven of verplaatsen zodat de trek aan de wond vermindert. Hierdoor hopen we minder wondproblemen te zien.”

Enorme impact op zelfbeeld

Tegelijkertijd kijken de onderzoekers of een reconstructie tijdens de operatie ook een positief effect heeft op de kwaliteit van leven van de vrouwen voor en na een operatie. “Een operatie aan het vrouwelijk geslachtsorgaan is ontzettend ingrijpend. Niet alleen fysiek maar ook emotioneel en seksueel. Het heeft een enorme impact op het zelfbeeld van de vrouw. Door middel van vragenlijsten hopen we dat de reconstructie tijdens de operatie ook positieve gevolgen heeft op dit gebied”, benadrukt Edith.

Het Catharina Ziekenhuis is dit initiatief samen met het Radboud UMC en het Maastricht UMC gestart. Inmiddels hebben zich ook Groningen UMC, Antoni van Leeuwenhoek- NKI, Leiden UMC, Erasmus, Utrecht UMC en Amsterdam UMC aangesloten. Na een korte pilot (voor-) studie die in het Catharina ziekenhuis is gestart door oncologisch gynaecologen: Edith van Esch en Dorry Boll en plastisch reconstructief chirurg Emiel van Haren zijn de eerste resultaten hoopgevend. Gynaecoloog Edith van Esch: “We zien dat door de intensieve samenwerking patiënten beter voorbereid worden op hoe de tumor verwijderd gaat worden, wat voor gevolgen dat heeft voor het behoud van de anatomie en functie van de schaamlippen en we zien dat we ook in staat zijn om radicaler te opereren bij grotere tumoren. Het is van groot belang om de impact op de kwaliteit van leven van de patiënten nu te gaan evalueren.” Plastisch chirurg Emiel van Haren: “Het is goed te zien dat zoveel centra zich aansluiten en dit initiatief omarmen, hiermee hopen we landelijk echt het verschil te gaan maken voor deze vrouwen.”

Vulva kanker is de verzamelnaam voor kwaadaardige tumoren rond de vrouwelijk geslachtsorganen (rond de grote- en kleine schaamlippen, clitoris en de vagina-opening). De behandeling bestaat vooral uit het chirurgisch verwijderen van de tumor. Soms moeten ook de lymfeklieren uit de liezen worden weggehaald. Bij bepaalde typen vulva kanker vindt er na de operatie ook nog bestraling of chemotherapie plaats.

De IMPACT-V studie onderzoekt via speciaal ontwikkelde vragenlijsten onder andere of een reconstructie ook positieve gevolgen heeft op de kwaliteit van leven, het dagelijks functioneren, het seksueel functioneren en het lichaamsbeeld. De IMPACT-V studie staat voor: IMPACT of surgical therapy and clinical outcomes in Vulvar carcinoma. Daarnaast worden de chirurgische uitkomsten, oncologische uitkomsten en dus ook het gebruikmaken van reconstructietechnieken waarbij de plastisch chirurg aansluit bij de operatie geëvalueerd met een voor de vulva kanker specifieke ontwikkelde uitkomstmatenset. De studie neemt ongeveer 4 a 5 jaar in beslag. De opstart van dit onderzoek is gefinancierd door het Catharina Onderzoeksfonds en de onderzoekers zijn bezig met een extra subsidie aanvraag voor de verdere uitrol van dit programma.