Catharina Hart- en vaatcentrum kleurt rood op Dress Red Day

Het is vandaag (29 september) Dress Red Day, de dag waarop de Hartstichting landelijk aandacht vraag voor hartproblemen bij vrouwen. Als grootste hart- en vaatcentrum van Nederland laat het Catharina Ziekenhuis dat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan.

Met rode ballonnen, rode slingers en in het rood geklede artsen en medewerkers kleurt het Catharina Hart- en vaatcentrum vandaag rood. Feestelijk en gezellig, zo lijkt het, maar het is wel degelijk voor een serieuze zaak.

Niet kanker, maar hart- en vaatziekten zijn namelijk de grootste doodsoorzaak bij vrouwen. Gemiddeld overlijden er in Nederland 57 vrouwen per dag door hart- en vaatziekten, tegenover 50 mannen.

Een ander opvallend feitje: er overlijden meer vrouwen door een acuut hartinfarct dan mannen. Terwijl een hartinfarct in de beeldvorming nog altijd meer aan mannen wordt toegeschreven. Eén van de redenen waarom er meer vrouwen overlijden door acuut hartinfarct is dat vrouwen niet altijd herkennen dat ze een hartinfarct hebben en daardoor  laat de juiste hulp inroepen.

Pijn in de kaak

Want waar mannen vaak last krijgen van de ‘bekende’ symptomen als pijn op de borst, pijn in de arm en zweten, hebben vrouwen soms heel andere klachten. Ze krijgen bijvoorbeeld vaker pijn in de kaak, tussen de schouderbladen of last van hun bovenbuik. Zelfs huisartsen herkennen dit niet altijd als hartinfarct. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwacht. Dat moet veranderen.

Oplettendheid is dus geboden voor vrouwen. Het zou mooi zijn als Dress Red Day daar aan bij draagt.