Een uitstrijkje? Dat kan gewoon thuis. Zonder eendenbek!

“Vrouwen hoeven voor een uitstrijkje helemaal niet in eerste instantie naar de huisarts. Ze kunnen het ook thuis met de zelf-afname-test doen, zonder eendenbek!” Dat zegt hoogleraar gynaecoloog Ruud Bekkers van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. De zelf-afname-test is voor alle vrouwen beschikbaar en is een soort lange wattenstaaf die zeer eenvoudig zelf te bedienen is. “Het spreekt voor zich en bovendien zit er een duidelijke handleiding bij,” benadrukt Bekkers.

Om de vijf jaar krijgen vrouwen van boven de 30 een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Dankzij het bevolkingsonderzoek kunnen voorstadia van baarmoederhalskanker vroegtijdig worden ontdekt. “Zo’n voorstadium is meestal goed te behandelen”, zegt Bekkers. “Maar veel vrouwen maken de brief waarin ze worden uitgenodigd voor het onderzoek niet eens open. Ze denken dat ze naar de huisarts moeten, die met een eendenbek een uitstrijkje maakt. Dat beeld schrikt veel vrouwen af.”

Kosteloos en zelf op te vragen

Bekkers is een vurig voorstander van de zelf-afname-test. “Kosteloos en zelf op te vragen!” In de oproep voor het bevolkingsonderzoek staat hoe je de zelftest kunt krijgen. “Zo’n test wordt thuis gestuurd. Kun je op je gemak zelf een uitstrijkje maken en opsturen naar het laboratorium”, legt Bekkers uit. “Bedenk wel: als uit die test blijkt dat een vrouw HPV met zich meedraagt – een voorstadium van baarmoederhalskanker – dan moet ze alsnog naar de huisarts voor een vervolgonderzoek. En dat gebeurt dan wel met een eendenbek. Maar weet, inmiddels zijn er ook plastic varianten op de markt, die vriendelijker zijn in het gebruik. Veel ziekenhuizen gebruiken die instrumenten al. Je zou je huisarts er ook eens naar kunnen vragen.”

Baarmoederhalskanker de wereld uit

Bekkers maakt zich al jaren hard om baarmoederhalskanker de wereld uit de helpen. Hij maakt zich sterk voor de HPV-vaccinatie en voor de vroegtijdige screening van vrouwen op deze vorm van kanker. “De laatste decennia zijn er weinig verbeteringen geboekt in de overleving van baarmoederhalskanker, terwijl de mogelijkheden tot preventie zijn toegenomen. Juist daar liggen kansen! Het bevolkingsonderzoek helpt daarbij. Tijdige opsporing kan later grote operaties voorkomen. Daarom is er mij alles aan gelegen dat zoveel mogelijk vrouwen gehoor geven aan de oproep. Nu is dat 6 op de 10 vrouwen, dat moet echt omhoog. Ik hoop dat de zelf-afname-test daarbij helpt!”

Een verslaggever van het Eindhovens Dagblad interviewde Ruud Bekkers over de verschillende eendenbekken en de zelftest. Bekijk de video!