Bovenarm brace (Humerus brace) (Folder)

Spoedeisende Hulp / Spoedpost
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Bovenarm brace (Humerus brace) (Folder)

U hebt een bovenarm brace gekregen. Deze is aangelegd is door de gipsverbandmeester. Deze brace wordt toegepast bij breuken in het midden van de bovenarm.

Doel van de behandeling

Door het dragen van de brace ontstaat er druk op de spieren, die er voor zorgt dat de botdelen op dezelfde plaats blijven of de stand verbetert. De aangrenzende gewrichten zijn vrij zodat ze kunnen bewegen. Hierdoor verbetert de doorbloeding wat de genezing van de botbreuk bevordert.

Humerus brace, figuur 1.JPG
Figuur 1
Humerus brace, figuur 2.0.JPG
Figuur 2

Instructie bovenarm brace

• Elke ochtend moet u de klittenbanden goed strak aantrekken. De brace moet strak zitten maar ook comfortabel.
  • Onder de brace zit een steunkous zodat de brace comfortabel aanvoelt, zie figuur 1.
  • De randen van de brace mogen elkaar niet raken, zie figuur 2.
  • De brace mag niet nat worden.
  • Draag ter hoogte van de pols van de gebroken arm een enkele blauwe sling en laat de bovenarm rustig hangen. Hierdoor trekt het gewicht van de arm aan de breuk, wat nodig is om een goede stand te krijgen.
  • Ondersteun de arm niet met kussens of meubilair of andere voorwerpen. De opwaartse druk die dan ontstaat is pijnlijk en nadelig voor de stand.
  • Plat slapen raden we af omdat de arm dan te veel ondersteuning krijgt van het bed. Te allen tijde moet uw elleboog vrij ‘hangen’.
  • We raden u daarom aan in een half zittende houding te slapen.
  • De brace mag niet af. U draagt deze 24 uur per dag, tenzij uw arts nadrukkelijk anders voorschrijft.
  • De duur van de behandeling is persoonsgebonden en voor iedereen verschillend. De arts spreekt met u de controlemomenten af.

Oefeningen

Het is belangrijk dat u oefeningen doet met de aangedane arm. Dit om de doorbloeding te bevorderen, zwelling te voorkomen of te verminderen en niet ingegipste gewrichten en spieren soepel te houden. Zolang u de brace draagt, moet u in overleg met uw arts en afhankelijk van wat de pijn toelaat, regelmatig de vrije gewrichten van de aangedane arm bewegen.

Wanneer neemt u direct contact op

Ook bij uitstekend aangelegd gips kunnen complicaties ontstaan. Neemt u tijdens kantoortijden contact op met de gipsverbandmeester. Buiten kantoortijden wordt u doorgeschakeld met de Spoedeisende Hulp.

• Als u problemen krijgt met het heffen van uw hand of als u uw hand niet meer kunt opheffen, neem dan zo snel mogelijk contact op!
  • Bij plotselinge veranderingen.
  • Als er stuwing is (vocht en dik worden van de arm).
  • Als er pijnlijke drukplekken ontstaan.
  • Als het gevoel in het betreffende ledemaat sterk verandert.
  • Als de randen van de brace elkaar raken.
  • Als de pijn verergert.
  • Als de brace nat is geworden.
  • Als de brace niet comfortabel zit.

Vragen

Als u vragen heeft over de brace of behandeling, neem dan contact op met de gipsverbandmeester.

Gipsverbandmeester

Spoedeisende Hulp (SEH)