Dotteren van een slagader in het been

Wanneer u last heeft van Perifeer Arterieel Vaatlijden (onder andere etalagebenen, kritieke ischemie) kan de vernauwing in de slagader verholpen worden met een dotterbehandeling en/of stentplaatsing.

Bij een dotterbehandeling maken we met contrastvloeistof de slagaders zichtbaar. Daarna rekken we de vernauwing op met een ballonkatheter. Als een stent nodig is, dan plaatsen we die tijdens dezelfde behandeling.

De behandeling

Een radioloog of vaatchirurg voert de dotterprocedure uit. Via de liesslagader brengt hij een dun slangetje en katheter in. Vervolgens spuit hij contrastvloeistof in, zodat de slagader met röntgendoorlichting zichtbaar wordt (angiogram). De vaatchirurg of radioloog kan daarmee exact bepalen waar de vernauwing of afsluiting zich bevindt. Daarna wordt een dotterballon naar de plaats van de vernauwing opgeschoven en op deze plek opgeblazen. Hierdoor rekt de vaatwand op waardoor het bloed weer kan (door)stromen. Soms is het ook nog nodig een stent te plaatsen. De vaatchirurg beslist dit tijdens de behandeling aan de hand van de gemaakte röntgenfoto’s. Als de behandeling klaar is, haalt hij het dunne slangetje uit de slagader en eventueel hecht hij de slagader.

Een dotterbehandeling is niet zo belastend. U hoeft niet lang in het ziekenhuis te blijven en herstelt meestal snel. Daarom heeft dotteren vaak de voorkeur boven een operatie. Helaas komt niet iedere patiënt voor een dotterbehandeling in aanmerking.

Voorbereiding

Voorafgaand aan de dotterbehandeling kunt u eerst een aantal onderzoeken krijgen, waaronder:

Na de behandeling

• De eerste uren na de behandeling controleert de verpleegkundige regelmatig uw bloeddruk, hartslag en temperatuur. Ook wordt uw lies op een nabloeding gecontroleerd. De insteekopening in uw lies is met een pleister afgeplakt. Soms mag u meteen uit bed, in sommige gevallen moet u nog een paar uur plat in bed blijven liggen.
  • Het is belangrijk goed te drinken tot 3 dagen na de toediening van de contrastvloeistof, zodat u de contrastvloeistof snel uitplast. U mag ook gewoon eten.
  • Het kan zijn dat uw lies wat dik en blauw is en dat er druppels bloed uit de aanpriklek lekken.
  • Over het algemeen mag u de dag zelf of eventueel de volgende dag weer naar huis. U krijgt een afspraak voor controle op de polikliniek mee en eventueel een afspraak voor de trombosedienst. Ook krijgt u een medicatieoverzicht en recepten mee als u nieuwe medicijnen gebruikt.
  • Doe het de eerste 24 uur rustig aan. Wacht tot een week na ontslag voordat u weer begint met sporten of zwaar lichamelijk werk.
  • U mag alles drinken en eten, maar probeer te letten op uw cholesterol, zout- en vetinname. Stop met roken (als u dat deed), voorkom overgewicht, probeer voldoende te ontspannen en zorg voor lichaamsbeweging.