Vervanging van de voorste kruisband in de knie via een kijkoperatie

Een reconstructie van de voorste kruisband vindt via een kijkoperatie plaats. De gescheurde kruisband wordt vervangen door ‘lichaamseigen’ materiaal, namelijk een deel van uw kniepees of twee pezen van uw hamstringspieren (spieren aan de achterkant van uw bovenbeen). Dit gebeurt met een snede van ongeveer 10 centimeter aan de voorzijde van de knie. De nieuwe kruisband wordt vastgemaakt met schroeven en/of een kram. Tijdens de operatie wordt eenmalig antibiotica gegeven, ter voorkoming van infecties. De operatie duurt 1,5 tot 2 uur.

Revalidatie en herstel

Na ontslag uit het ziekenhuis is het verstandig om het been de eerste 2 weken enkele malen per dag hoog te leggen. Er kan een bloeduitstorting ontstaan door het verwijderen van de hamstringpezen uit het bovenbeen. U hoeft hier niet van te schrikken. De wondgenezing duurt 2 weken. In die periode mag u op 2 krukken lopen. Eén week na de operatie kunt u al starten met de revalidatie bij uw eigen fysiotherapeut. De revalidatie bij de fysiotherapeut vindt 2-3x per week plaats in de eerste paar maanden. De eindsituatie na operatie is bekend na 1 jaar. Fietsen kan in de regel na 3-4 weken. Draaisport (voetbal, hockey, zaalsport) is pas verstandig na 6-9 maanden. Controles op de polikliniek vinden plaats na 2 weken en 3 maanden.