‘Buidel zoveel als mogelijk met je kind’

Iedereen weet dat ‘laatste loodjes’ zwaar kunnen zijn. Inge (31) en Martijn (33) Donkers – Noordhoorn uit Nuenen weten hier inmiddels alles van. Na eigenlijk een probleemloze zwangerschap, breken bij Inge met 33 weken haar vliezen en wordt hun dochter Zoë twee weken later, met 35 weken, geboren. Vijf weken te vroeg dus.

In het Catharina Ziekenhuis wordt, indien de gezondheid van het kind het toelaat, huidcontact tussen moeder en kind niet onderbroken. Als een te vroeg geboren baby moet worden overgeplaatst naar de couveuse- of zuigelingenafdeling, gebeurt dat op de borst van de moeder, het zogenaamde buidelen. Maar als de kersverse moeder vanwege medische complicaties niet in staat is om die rol op zich te nemen, wordt in het Catharina Ziekenhuis voortaan de vader gevraagd om dit te doen. Het ziekenhuis heeft dit als enige in de regio nu vastgelegd in een protocol. Het ziekenhuis is daarmee opnieuw koploper in Nederland. Het ziekenhuis zette jaren geleden ook het standaard huid-op-huidcontact met de moeder op de Nederlandse ziekenhuiskaart.

Direct vertrouwd

Omdat dochter Zoë een betere start had dan verwacht, werd ze direct na de geboorte bij moeder op de borst gelegd. “Ze ademde zelfstandig, dat was een enorme geruststelling. Maar dat ik haar direct op de borst kreeg, had ik niet verwacht. Dat voelde heerlijk, direct heel vertrouwd. Maar omdat ik een ruggenprik had gehad, kon ik niet mee om haar weg te brengen naar de couveuse-afdeling. En daarom vroegen ze aan Martijn om zijn borst te ontbloten voor het buidelen. In een rolstoel werd Martijn met Zoë op zijn borst vervoerd naar de couveuse-afdeling. We waren zo blij dat hij dit voor haar kon doen. Je merkte ook meteen dat ze hierdoor heel rustig bleef.”

Positieve effecten

Huid-op-huidcontact heeft bij pasgeborenen veel positieve effecten. “Deze baby’s hebben vaker een normale en stabiele bloeddruk, hartslag en ademhaling. Daarnaast houden zij zichzelf beter op temperatuur en hebben een constantere bloedsuikerspiegel. Ook is het belangrijk voor de hechting tussen ouder en kind. En ook komt de borstvoeding beter op gang”, legt pedagogisch hulpverlener Kindergeneeskunde Elsje Verberkt uit, “dit intieme huidcontact is een genot voor ouders en kind. De warmte, de geborgenheid en veiligheid, de rust en de herkenning van geur en hartritme werken heilzaam voor allebei. Daar kan geen couveuse tegenop.” Inmiddels is Zoë ruim een jaar oud en kijken beide ouders meer dan tevreden terug. “Wij raden het iedereen aan. Buidel zoveel als mogelijk met je kind, wij hebben de voordelen hiervan echt ervaren. Sterker nog, als Zoë verdrietig is bijvoorbeeld, doen we het nog steeds. Wij merken dat onze dochter er nog altijd rustig van wordt.”