Jongens en ook meisjes vaccineren tegen kanker

In het vandaag verschenen rapport van de Gezondheidsraad wordt geadviseerd, meisjes én ook jongens met het HPV-vaccin tegen kanker te vaccineren. Tevens adviseert de Raad er al op jongere leeftijd mee te beginnen; bij 9 jaar in plaats van nu bij 12 jaar. Bovendien moet het vaccin worden aangeboden tot de leeftijd van 26 jaar. De Gezondheidsraad wil daarmee kanker voorkomen. Het HPV-vaccin is beschikbaar via het Rijksvaccinatie programma.

Het Catharina Ziekenhuis is hét expertisecentrum voor gynaecologische kanker in Brabant en is nauw betrokken geweest bij het opstellen van het advies van de Gezondheidsraad. Het HPV (humaan papillomavirus) vaccin kan baarmoederhalskanker en vormen van hoofdhals-, penis-, schaamlip- en anuskanker voorkomen. Vaccinatie van zowel jongens als meisjes is noodzakelijk om de overdracht van het virus tijdens seksueel contact terug te dringen om zo kanker te voorkomen. “HPV is heel makkelijk overdraagbaar via huid-op-huidcontact. Het heeft echter geen pootjes: om de baarmoederhals te bereiken moet het daarnaartoe worden gebracht. Dit gebeurt veelal via seksueel contact, maar ook het inbrengen van een tampon of een medisch onderzoek kunnen HPV overbrengen”, legt oncologisch gynaecoloog dr. Ruud Bekkers van het Catharina Ziekenhuis uit.

HPV 16 en 18

Bekkers is lid van de Alliantie Baarmoederhalskanker Nederland, een groep professionals die samen baarmoederhalskanker terug wil dringen: “Door te vaccineren zijn we in staat om HPV-gerelateerde kanker in de toekomst te elimineren”, benadrukt Bekkers. “Er zijn meer dan 100 types HPV, maar HPV type 16 en 18 veroorzaken 70 procent van alle baarmoederhalskanker. Ik adviseer ouders hun kinderen te laten enten want het vaccin beschermt vrijwel 100 procent tegen de gevolgen van HPV 16 en 18. Bij jonge vrouwen onder de 30 is het aandeel HPV 16 en 18 bij baarmoederhalskanker wel 80 procent en met vaccinatie voorkom je vrijwel 100 procent daarvan. Van de 800 vrouwen per jaar die nu baarmoederhalskanker krijgen, kunnen er zeker 700 gevallen voorkomen worden door vaccinatie”, benadrukt Bekkers.

Zeldzame ziekte

Nederland loopt als het gaat om vaccineren tegen baarmoederhalskanker, achter. “In Australië lopen ze op ons voor: daar is men heel actief met vaccineren en screenen op baarmoederhalskanker. Baarmoederhalskanker is daar al een zeldzame ziekte geworden. Ook in andere landen worden jongens en meisjes al gevaccineerd tegen kanker en zie je het aantal mensen met baarmoederhalskanker teruglopen”, aldus Bekkers.