Dit keer geen behandeling, maar plezier maken met PSV’ers in het Catharina Ziekenhuis

Wie zijn lievelingsvoetballer van PSV is? De tienjarige Cas van Kemenade maakt het niet uit. Hij is fan van alle PSV’ers, heeft shirts vol met handtekeningen en verzamelt álles van de club. Dat zijn favoriete voetbalclub de kinderafdeling van het ziekenhuis bezocht, was voor hem en tientallen andere patiëntjes een groot feest.

Vader Yuri maakt een foto van zoon Cas tussen de PSV’ers Joey Veerman, Julian Kwaaitaal, Fleur Stoit en mascotte Phoxy.  Fotograaf: Van Assendelft

Een deel van de PSV-selectie was vrijdagmiddag te gast op de kinderafdeling van het Catharina Ziekenhuis. Cas is misschien wel de grootste fan in de zaal. Hij heeft alles van PSV, weet alles van de voetbalclub én kijkt alle wedstrijden. Soms zelfs twee keer. “Op mijn slaapkamer is ook alles van PSV”, zegt Cas terwijl hij zenuwachtig op zijn stoel zit te wachten tot de delegatie binnenstapt.

Superfan

De Eindhovense superfan kreeg op zijn achtste acute leukemie. Zijn chemobehandeling is intensief, kost hem veel energie en duurt nog ruim een jaar. Gelukkig slaat de therapie aan, dus laat Cas zich niet uit het veld slaan. “Nog een jaar volhouden. En vandaag gaat het heel goed met me”, zegt hij opgewekt.

Niet gek dus dat hij vooraan zit en de allereerste is die met Joey Veerman op de foto gaat en volop vragen stelt. “Hoe word ik nu net zo goed als jij?”, wil Cas weten. Daar heeft de PSV’er een simpel antwoord op: “Als het kan élke dag voetballen met je vriendjes. Dan moet het zeker lukken.”

Cas laat een van zijn PSV-shirts signeren door Joey Veerman en Julian Kwaaitaal. Fotograaf: Van Assendelft

Een wedstrijd in het stadion kijken. Dat zou hij het allerliefste doen, maar dat zit er even niet in. “We staan al jaren op de wachtlijst voor een seizoenskaart”, zegt vader Yuri. De PSV-middag in het ziekenhuis maakt voor Cas veel goed. Hij kletst met Veerman en Joël Drommel, gamet met e-sporter Manuel Bachoore (1-2 nederlaag) en gaat zelfs een paar keer met ze op de foto. De jongen glundert van oor tot oor, net als al die andere patiëntjes die even hun zorgen kunnen vergeten.

Even verderop staat Liz van de Bungelaar in de rij bij Phoxy. De mascotte van PSV is druk bezig om zijn handtekening op PSV-vlaggetjes te zetten. De elfjarige heeft een stamceltransplantatie ondergaan nadat ze acute leukemie kreeg. “Heel speciaal om ze allemaal zo dichtbij te zien”, zegt ze. Dus uiteraard ging ze met de spelers en PSV-voetbalsters Joëlle Smits en Fleur Stoit op de foto, om vervolgens nog even wat handtekeningen te scoren voor haar neefjes en nichtjes. “Want zij zijn nu hartstikke jaloers op me.”

Liz en haar zussen laten Phoxy zijn handtekening zetten op een PSV-vlag. Fotograaf: Van Assendelft

Na een uurtje handtekeningen zetten, goodiebags uitdelen, spelletjes doen en een beetje voetballen, vertrekken de spelers en speelsters weer. Alleen e-sporter Bachoore blijft nog wat langer achter, want de rij jongens en meiden die tegen hem een potje FIFA willen spelen, is de hele middag lang.

Julian Kwaaitaal signeert een shirtje  Fotograaf: Van Assendelft
Joel Drommel en Liz van de Bungelaar sjoelen. Fotograaf: Van Assendelft