Kleinste draadloze pacemaker ter wereld in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven

In het Catharina Ziekenhuis is donderdag 6 februari de kleinste draadloze pacemaker ter wereld ingebracht: de Micra™ transcatheter pacemaker van Medtronic. Het was wereldwijd pas de elfde keer dat deze mini-pacemaker – die 90 procent kleiner is dan een traditionele pacemaker – in de praktijk is gebruikt.

De Micra weegt slechts twee gram en is slechts 25,9 mm x 6,67 mm groot. Het kleine apparaatje wordt via een ader in de lies in zijn geheel in het hart gebracht en daar vervolgens met haakjes op de juiste positie vastgemaakt. Via een elektrode aan het uiteinde van het apparaatje worden stroomstootjes afgegeven om de hartslag op peil te houden.

De mini-pacemaker zit direct in het hart en heeft dus niet langer een draad nodig om verbinding met het hart te maken. Daardoor is er – in tegenstelling tot de traditionele implantatiemethode voor pacemakers – ook geen chirurgische ingreep bij de schouder meer nodig. Deze twee aspecten verminderen de kans op complicaties zoals een bloeding of klaplong, infectie, of een defecte draad aanzienlijk. Ook betekent dit dat de pacemaker niet meer zichtbaar is onder de huid.

Cardioloog Tim Simmers had in het Catharina Ziekenhuis de primeur om de Micra voor het eerst te gebruiken. Simmers is razend enthousiast. “Dit is echt een baanbrekende technologie”, aldus Simmers. “Deze pacemaker is zo klein als een vitaminepil, maar de batterij gaat wel acht of negen jaar mee. Dit is revolutionair en waarschijnlijk het begin van heel veel nieuwe ontwikkelingen.”

Daarnaast is Simmers trots op het feit dat het Catharina Ziekenhuis deze nieuwe techniek al in zo’n vroeg stadium gebruikt. “Dit apparaatje is in de VS ontwikkeld en van daaruit zijn ze gaan kijken waar op de wereld de grote hartcentra liggen om deze pacemaker te gaan gebruiken. Dat ze naar een academisch ziekenhuis in onze hoofdstad kijken is logisch, maar ze dachten dus ook aan Eindhoven. Dat geeft maar weer eens aan dat dit ziekenhuis uit het relatief kleine Eindhoven een wereldspeler is op het gebied van cardiologie. Dat wisten we al, maar het is fijn daar de bevestiging van te krijgen.”

Overigens vervangt de Micra vanaf nu niet automatisch alle ‘oude’ pacemakers. Simmers: “Omdat we deze via de lies inbrengen, kunnen we alleen de rechter hartkamer bereiken. Moeten we de linkerkamer of de boezem prikkelen, of meerdere hartholtes tegelijk, dan gebruiken we nog de pacemaker die we al jaren gebruiken.”

Een pacemaker is een apparaatje dat geïmplanteerd wordt om het hartritme te regelen. Als het ritme afwijkt, geeft de pacemaker stroomstootjes af en trekt het hart weer samen in het juiste ritme. Een traditionele pacemaker bestaat uit 2 delen: de pulsgenerator (het kastje) en de elektrodedraden die voor de signalen van en naar het hart zorgen.