Nieuwe behandelmethode bij ernstige longembolieën

Als een bloedstolsel (embolie) ergens in het lichaam losschiet, kan dat bij sommige patiënten in de longen terechtkomen. De rechterhelft van het hart kan dan het bloed niet wegpompen en dat kan dodelijk zijn. Bloedverdunners kunnen de stolsels oplossen, maar gebruik daarvan brengt voor sommige patiënten grote risico’s met zich mee.  Voor hen heeft het Catharina Ziekenhuis nu een nieuwe behandelmethode. Met een katheter, die via de liesader, door het hart naar de longen gaat, kunnen grote bloedstolsels worden weggezogen. Voor een aanzienlijke groep patiënten is dit eindelijk een oplossing die werkt.

Een longembolie is een ernstige medische aandoening waarbij een bloedstolsel één of meerdere bloedvaten in de longen afsluit. Deze stolsels gaan meestal vanuit de benen of andere delen van het lichaam naar de longen. Daar komen ze vast te zitten en belemmeren ze de bloedtoevoer, waardoor het hart de druk niet kwijt kan. Als dat lange tijd duurt, kan dat zorgen voor overbelasting. Daaraan kan een patiënt overlijden. Simpelweg omdat het hart te hard moet werken om bloed rond te pompen.

“Die groep mensen krijgt nu sterke bloedverdunners. Zo moet het stolsel oplossen”, zegt interventie-radioloog Dennis Kies. “Maar dat werkt niet voor iedereen. Een deel van de patiënten heeft geen baat bij bloedverdunners of vergelijkbare medicijnen of heeft zwaarwegende redenen om deze medicijnen niet te gebruiken. Bijvoorbeeld mensen die net geopereerd zijn, of een (inwendige) bloeding hebben gehad. Want met die medicijnen los je ook de korstjes van die wonden op en dat kan levensgevaarlijk zijn.”

Voor die categorie patiënten had Kies lange tijd weinig goed nieuws. “Zij stonden met hun rug tegen de muur. Een aanzienlijk deel van deze patiënten kwam uiteindelijk te overlijden. Eigenlijk hadden we geen goede opties. Soms probeerden we toch te behandelen met bloedverdunners, met alle risico’s van dien.”

Snel effect

Met een nieuwe behandelmethode is er voor hen weer hoop. “We hebben nu een apparaat, aangesloten op een katheter die via de lies, door het hart naar de longen gaat. Zo kunnen we bloedproppen en stolsels letterlijk wegzuigen. Bij de patiënten die hiermee behandeld zijn, zagen we tijdens de operatie al effect: de hartslag daalde en de bloeddruk steeg meteen, een teken van verlichting van het hart.”

De nieuwe methode wordt nu alleen nog gebruikt voor patiënten die niet met bloedverdunners behandeld kunnen worden, maar Kies verwacht dat dat gaat veranderen. “Er zijn een paar andere ziekenhuizen in Nederland die deze methode al gebruiken. Daar zag je de trend snel keren. Het is een tamelijk eenvoudige en doeltreffende ingreep. Patiënten herstellen snel, je kunt bloedverlies voorkomen en er is weinig kans op complicaties, zo lijkt het nu. Langetermijneffecten worden nog onderzocht, daar is de behandeling nog te nieuw voor.”

Verlittekening voorkomen

Kies verwacht dat de behandeling uiteindelijk voor alle ernstige longembolie-patiënten interessant kan zijn. “Je kunt ondanks bloedverdunners, toch chronische longembolieën krijgen. Dat is verlittekening in de longslagaders. Dan moet het hart áltijd harder werken en dat verlaagt de levensverwachting. Als je de embolieën in een vroeg stadium weg kunt zuigen, voorkom je dat wellicht. Het stolsel is immers écht uit het lichaam. Bij gebruik van bloedverdunners lukt dat niet altijd.”

De eerste patiënten hebben inmiddels een succesvolle behandeling gehad. Kies verwacht dat de groep bij wie dit levens kan redden nu voor het CZE uit tien tot twintig patiënten per jaar bestaat. “Maar ik denk dat deze methode een vlucht gaat nemen. Het is een veelbelovende techniek die we als vooruitstrevend ziekenhuis graag willen kunnen aanbieden.”

Dennis Kies, Radioloog