Wint jouw BMI een etentje bij toprestaurant De Rozario?

Om het bewustzijn rondom de ziekte obesitas te vergroten, houden medewerkers van het Catharina Obesitascentrum vandaag de actie: Raad uw BMI! In de centrale hal van het ziekenhuis worden patiënten en bezoekers gevraagd naar hun BMI. Je BMI is een getal om te bepalen of je bijvoorbeeld te zwaar of te licht bent. Na het invullen van je gegevens worden je lengte en gewicht gemeten om zo jouw exacte BMI vast te stellen. Degenen die het dichtst bij hun geschatte BMI zitten, maken kans op een etentje voor twee personen bij toprestaurant De Rozario in Helmond.

De actie wordt gehouden in het kader van de Europese Obesitas Dag, die dit jaar op zaterdag 19 mei wordt gehouden. Met de actie willen de medewerkers van het Catharina Obesitascentrum aandacht vragen voor het belang van goede voeding en een goed gewicht. “Voeding is noodzakelijk en alledaags. Ons voedings- en beweegpatroon is veranderd en brengt veel problemen met zich mee”, legt chirurg Jean-Paul de Zoete van het Catharina Obesitascentrum uit. Hij opereert samen met zijn collega’s ruim 1100 patiënten met morbide obesitas per jaar. “Deze patiënten hebben vaak een BMI hoger dan 40. Wij noemen dat morbide obesitas, ziekmakend overgewicht. Als deze mensen niet geopereerd worden, daalt de kwaliteit van leven aanzienlijk en kunnen er ernstige ziektes door uitgelokt worden, denk aan suikerziekte en hart- en vaatziekten.” Uit onderzoek blijkt dat zonder een operatie patiënten met ziekmakend overgewicht gemiddeld zeven jaar korter leven.

Bariatrisch chirurg Gust van Montfort en Ronald Schenk van Medtronic te gast in het TV-programma Brabants Bont ter ere van de Europese Obesitasdag.

Resetten

De Zoete: “De operatie is een bewezen belangrijke stap in de behandeling van morbide obesitas. Je kunt hiermee de stofwisseling als het ware weer even resetten. Zonder aanpassing van gezonde voeding na zo’n operatie, is de kans dat mensen opnieuw aankomen aanzienlijk. Onze voeding bevat op dit moment zoveel toevoegingen dat het heel moeilijk wordt hier door de bomen het bos te zien. Aandacht hiervoor en begeleiding hierin is essentieel! Dat geldt zeker ook voor de groep mensen met ernstig overgewicht, dus met een BMI van 30 of hoger.”

Topkok

Tijdens de actie in de centrale hal van het ziekenhuis deelt topkok Jermain de Rozario gezonde gerechten uit met daarbij ‘goody bags’ gevuld met allerlei food-gerelateerde artikelen, waaronder gezonde menu’s die vrij eenvoudig thuis te maken zijn. Het behandelteam van het Catharina Obesitascentrum staat klaar om van patiënten en bezoekers hun exacte BMI te bepalen. Ook geven zij inzicht in goede voeding. Want hoeveel suikerklontjes zitten er nou eigenlijk in een blik soep en hoe makkelijk is het om zelf een verse soep te maken?

De actie is vandaag van 11.30 uur tot 13.30 uur in de centrale hal van het ziekenhuis.