Rechten & plichten

Om goede zorg te garanderen en de samenwerking optimaal te houden, heeft u als patiënt en bezoeker en wij als ziekenhuis, rechten en plichten. Als patiënt van het Catharina Ziekenhuis mag u in ieder geval rekenen op een correcte benadering en professionele houding van onze medewerkers en medisch specialisten. Van u mag de medewerker en medisch specialist een zelfde correcte houding verwachten. Als u onverhoopt vindt dat u onheus bent behandeld dan kunt u een klacht indienen. Zij die zich niet aan de huisregels houden kan de toegang tot het ziekenhuis ontzegd worden.

Rechten als patiënt

U heeft als patiënt het recht goed geïnformeerd te worden. Dit staat beschreven in de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst (WGBO). Dit houdt onder andere in:

  • het ziekenhuis is verplicht u op een duidelijke manier in te lichten over een voorgenomen onderzoek of behandeling (ook schriftelijk, als u dit wenst);
  • het ziekenhuis heeft uw toestemming nodig om onderzoek of behandeling uit te voeren;
  • het ziekenhuis is verplicht een dossier over uw behandeling aan te leggen, waarin aantekeningen over uw gezondheidssituatie gemaakt worden;
  • het ziekenhuis is verplicht u inzage te geven in het dossier.

Voor zover nog niet bij u bekend, is het ook van belang te weten dat u als patiënt recht heeft op een second opinion in een ander ziekenhuis. Ook hebt u het recht om deelname aan wetenschappelijk onderzoek te weigeren.


Plichten als patiënt

Naast een aantal rechten heeft u als patiënt een aantal plichten:

  • bij een bezoek aan het ziekenhuis moet u zich altijd kunnen legitimeren;
  • u dient een ziektekostenverzekering te hebben en een bewijs hiervan bij u te hebben (verzekeringspasje of document);
  • u dient een afspraak die niet doorgaat ten minste 24 uur van tevoren af te zeggen;
  • u dient uw arts of hulpverlener volledig te informeren zodat een goede diagnose kan worden gesteld en deskundige behandeling kan plaatsvinden;
  • u dient tijdens de opname uitsluitend medicijnen te gebruiken die door het ziekenhuis zijn verstrekt. Uw arts moet in ieder geval op de hoogte zijn van uw medicijngebruik;
  • u heeft een betalingsverplichting.

Uw medisch dossier

Van alle patiënten houden onze medisch specialisten een medisch dossier bij. Dit dossier bevat gegevens over uw gezondheidstoestand, onderzoeken en behandelingen. Onze medewerkers bergen uw dossier veilig op. Alleen zorgverleners die direct bij uw behandeling betrokken zijn hebben toegang tot het dossier. Zorgverleners hebben geheimhoudingsplicht. Alleen met uw schriftelijke toestemming mogen zij informatie verstrekken aan derden.

Voor meer informatie, leest u ook eens de folders rechten en plichten, persoonsgegevens en uw medische en verpleegkundige dossier. Ook kunt u tijdens kantooruren telefonisch contact opnemen met Bureau Patiëntenbelangen via telefoonnummer 040 - 239 84 10.

Uw medisch dossier opvragen

Download hier het machtigingsformulier en print het uit. Vul het machtigingsformulier duidelijk en volledig in. Onderteken het ingevulde formulier en stuur dit (zonder postzegel) naar:

Catharina Ziekenhuis
t.a.v. Bureau Patiëntenbelangen
Antwoordnummer 298
5600 VC Eindhoven

U kunt het formulier ook via e-mail sturen naar Bureau Patiëntenbelangen: infopbe@catharinaziekenhuis.nl. U ontvangt binnen 10 werkdagen een kopie per post. Houdt u alstublieft rekening met deze termijn bij het maken van uw (vervolg)afspraken. U kunt alleen een spoedverzoek indienen bij een acute, medische noodzaak. Dat kunt u op het machtigingsformulier noteren. Ook kunt u daarop noteren als u het dossier liever niet via de post wilt ontvangen, maar persoonlijk wilt komen ophalen.

Uw medische gegevens delen?

Wilt u uw medische gegevens na een ziekenhuisbezoek direct beschikbaar stellen aan andere zorgverleners? Het Catharina Ziekenhuis biedt binnenkort de mogelijkheid om uw medische gegevens uit te wisselen met uw arts uit een ander ziekenhuis. Hiervoor is eenmalig uw toestemming nodig.

Meer informatie over het delen van medische gegevens


Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek is een belangrijke pijler in het Catharina Ziekenhuis. Onderzoek is belangrijk om de medische zorg te verbeteren en het Catharina Ziekenhuis wil hier een bijdrage aan leveren. Onderzoek vindt daarom op bijna alle afdelingen plaatsvindt. Het gaat hierbij niet alleen om wetenschappelijk onderzoek, maar ook om onderzoek om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek kan alleen plaatsvinden als er mensen zijn die eraan mee willen werken: patiënten die het goed vinden dat de arts bij hen een nieuwe behandeling onderzoekt. Als uw arts wil dat u deelneemt aan een wetenschappelijk onderzoek, moet hij u daarvoor eerst om toestemming vragen. U bent nooit verplicht om mee te doen aan een onderzoek.

Onderzoek met behulp van uw gegevens

We kunnen ook belangrijke informatie verkrijgen uit de gegevens die voor de routinezorg door ons worden vastgelegd. Het kan daarom zijn dat uw gegevens voor onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Dit gebeurt altijd anoniem en de onderzoeksgegevens zijn op geen enkele manier naar u te herleiden. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dat altijd bij uw behandelaar aangeven.

Huisregels

Het Catharina Ziekenhuis heeft een aantal huisregels en gedragsregels voor medewerkers en patiënten.

Identificatieplicht

Tijdens uw bezoek aan ons ziekenhuis kunnen wij u vragen naar uw Burger Service Nummer (BSN). Hiervoor hebben wij uw legitimatie nodig. Zorginstellingen zijn verplicht om van alle patiënten het BSN bij te houden. Ook kinderen moeten zich kunnen legitimeren. Kinderen die ouder zijn dan veertien jaar moeten een eigen legitimatiebewijs bij zich hebben. Kinderen jonger dan veertien jaar kunnen ook ingeschreven staan in het paspoort van de ouder.

Roken

In en om het ziekenhuis is roken alleen toegestaan op de daarvoor aangegeven plaatsen. Er zijn twee overdekte rooklocaties op het buitenterrein: één rechts van de hoofdingang van het ziekenhuis (bij de kiss & ride zone) en één bij de ingang van de Spoedeisende Hulp. Daarnaast is het ook mogelijk om binnen in een speciale afgesloten rookcabine te roken. U vindt deze rookcabine op de begane grond via route 47.

Mobiel bellen

Op de meeste plaatsen in het Catharina Ziekenhuis is mobiel bellen toegestaan. Alleen in de rode zones is bellen verboden en moet iedereen de mobiele telefoon helemaal uitschakelen. Ook de stiltemodus en trilfunctie zijn in de rode zones niet toegestaan.

Gedragsregels

Het Catharina Ziekenhuis is een openbaar gebouw waar iedereen welkom is. Er is één basisregel: in het ziekenhuis gaan we respectvol met elkaar om. Veiligheid voor patiënten, bezoekers én medewerkers staat voorop. Daarom zijn er regels opgesteld. Het is niet toegestaan om:

  • Overlast te veroorzaken voor patiënten;
  • geweld te gebruiken (in woord en/of daad);
  • iemand te bedreigen of seksueel te intimideren;
  • eigendommen van medewerkers, bezoekers of patiënten te stelen of te vernielen;
  • drugs te gebruiken.

Vanzelfsprekend staan wij ongepast gedrag niet toe. Iemand die de regels overtreedt spreken we hierop aan. Bij bedreiging of diefstal door patiënten of hun begeleiders doen we aangifte bij de politie. Gedraagt iemand zich herhaaldelijk in strijd met bovengenoemde normen, dan kan dit een reden zijn om de behandelingsovereenkomst te beëindigen.

Klachten

Als u een klacht heeft, willen wij graag dat u dit aan ons meldt. Alleen dan kunnen wij het probleem oplossen en onze dienstverlening verbeteren. U kunt uw klacht het beste bespreken met degene die u verantwoordelijk houdt voor het ontstaan van de klacht. Dit kan elke zorgverlener of medewerker van ons ziekenhuis zijn.


Bureau Patiëntenbelangen

Komt u er niet samen met de zorgverlener uit, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Zij kan een bemiddelingsgesprek tussen u en de betrokken zorgverlener en/of diens leidinggevende regelen en op verschillende manieren actie voor u ondernemen. Meer informatie kunt u lezen in de folder Klachtenbemiddeling en -behandeling.

U kunt uw klacht schriftelijk of mondeling indienen. Daarvoor kunt u het klachtenformulier (pdf) gebruiken. Onderaan dit formulier staan instructies, zodat u geen hinder met het invullen en versturen ondervindt. U kunt ook een brief of een e-mail sturen.

De klachtenfunctionaris kan u laten weten wat de resultaten van het onderzoek zijn en welke maatregelen, waartoe is besloten, worden genomen. Zij kan daarnaast de Klachtenonderzoekscommissie voor u inschakelen.


Klachtenonderzoekscommissie

Deze commissie kan op verschillende manieren een onderzoek instellen en geeft daarna een advies aan de Raad van Bestuur en de klachtenfunctionaris over de ingediende klacht.

De commissie heeft een vaste voorzitter en een lid-adviseur; dit is een zorgverlener van het Catharina Ziekenhuis. Daarnaast kunnen er, afhankelijk van de aard en de inhoud, interne en externe deskundigen aan de commissie worden toegevoegd.

Na het onderzoek beslist de Raad van Bestuur op welke wijze u op de hoogte wordt gebracht van het oordeel op uw klacht. Mochten er (verbeter)maatregelen nodig zijn, dan laat zij ook weten binnen welke termijn deze gerealiseerd moeten zijn.

Aanvullende stappen? Als u niet tevreden bent over het oordeel van de klachtenonderzoekscommissie kunt u een schadeclaim indienen of uw klacht binnen één jaar voorleggen aan een externe geschilleninstantie.

Contactgegevens

  • Catharina Ziekenhuis, Bureau Patiëntenbelangen
  • Telefoonnummer 040 - 239 84 10
  • E-mail: infopbe@catharinaziekenhuis.nl
  • Postadres: Antwoordnummer 298, 5600 VC Eindhoven

Meer informatie

Lees voor meer informatie de Klachtenregeling Patiënten.


Klacht over de Spoedpost

Als u niet tevreden bent over uw bezoek bij de Spoedpost, kunt u dit het beste direct bespreken met de zorgverlener. Als dit niet tot een oplossing leidt, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van de Spoedpost. Gebruikt u bij het melden van een klacht over de Spoedpost altijd het klachtenformulier spoedpost (pdf). U kunt dit via de e-mail of per post versturen.

Contactgegevens Spoedpost

  • Huisartsenpost Oost-Brabant, t.a.v. de klachtenfunctionaris van de Spoedpost
  • Telefoonnummer: 088 - 876 52 50
  • E-mail: contact@spoedpost.nu
  • Postadres: Postbus 3274, 5203 DG 's Hertogenbosch

Cliëntenraad

Om de kwaliteit van zorg te bevorderen en het verblijf van patiënten zo prettig mogelijk maken, heeft het Catharina Ziekenhuis een Cliëntenraad. Deze raad behartigt de belangen van patiënten van ons ziekenhuis. Ze behandelen onderwerpen die voor een grote groep patiënten van belang zijn.

Waarmee kunt u bij de Cliëntenraad terecht?

De Cliëntenraad volgt het beleid van het ziekenhuis op de voet. Ze verdiepen zich in praktische zaken over uiteenlopende onderwerpen zoals:

  • de hoogte van de parkeerkosten;
  • de tijd waarop gegeten wordt en de menu’s waaruit patiënten kunnen kiezen;
  • huisregels en regels over bijvoorbeeld roken.

De Cliëntenraad houdt zich ook bezig met het beleid van het ziekenhuis, bijvoorbeeld:

  • fusieplannen, inkrimpen en uitbreiden van werkzaamheden en verbouwingen;
  • de begroting en de jaarrekening;
  • de benoeming van leden Raad van Bestuur en Raad van Toezicht.

Meer informatie

Blader gemakkelijk door het online jaarverslag Cliëntenraad 2016 en het jaarplan Cliëntenraad 2016.

Contact

Voor meer informatie of vragen over de Cliëntenraad, kunt u contact opnemen met ambtelijk secretaris Marja Gortmaker-Bijl.

Cliëntenraad 040 - 239 65 07 (di. t/m vr. van 09.00 tot 16.30 uur)