Multidisciplinair Dagonderzoek

Bij oudere patiënten met meerdere problemen op lichamelijk, psychisch en/of sociaal gebied is soms een uitgebreid onderzoek nodig. Het Catharina Ziekenhuis heeft een Multi Disciplinair Onderzoekcentrum Geriatrie (MDOG). Het doel van het MDOG is om binnen één dag zoveel mogelijk antwoord te vinden op de gestelde hulpvraag.

Voorbeelden van hulpvragen zijn dat u achteruitgaat zonder duidelijke reden, dat u vaker bent gevallen in de laatste periode, of een combinatie van meerdere problemen.

Het programma

Op het afgesproken tijdstip meldt u zich aan de balie van de polikliniek Geriatrie. Het is belangrijk om een vertrouwd persoon mee te nemen naar de onderzoeken. Een verpleegkundige neemt samen met u en uw begeleider het dagprogramma door. In de ochtend heeft u een gesprek met de arts, die ook een lichamelijk onderzoek doet en stelt de verpleegkundige vragen aan uw begeleider. Na deze gesprekken en onderzoeken bepalen we welke aanvullende onderzoeken voor u van belang zijn. Voorbeelden zijn een röntgenfoto, hartfilmpje, geheugenonderzoek of onderzoek door de fysiotherapeut. In de middag is er ruimte voor deze onderzoeken. Ook kunt u dan even rusten. Aan het einde van de middag bespreken de arts en de verpleegkundige met u en uw begeleider de eerste resultaten. Ook een eventuele behandeling komt aan bod. Als het nodig is, plannen we een vervolgafspraak op de polikliniek.