‘Raar idee dat mensen recht in mijn hart kunnen kijken’

Een dag voor zijn open hartoperatie kreeg Ronnie Rooijendijk uit Gemert de vraag of de makers van het grote tv-project Zij houden Nederland in leven hem in de aanloop naar, tijdens en na de spannende operatie mochten filmen. Rooijendijk twijfelde geen moment en stemde toe.

Zij houden Nederland in leven is een grootschalig project waarop op één dag (16 mei) de Nederlandse gezondheidszorg met 70 camera’s in al haar facetten werd gefilmd. Zes van die cameraploegen draaiden in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, waar hartpatiënt Rooijendijk juist op die dag een stuk van zijn aorta liet vervangen en twee bypasses kreeg.

Bijzondere vraag
En alsof de open hartoperatie al niet spannend genoeg was voor de 45-jarige Gemertenaar, kreeg hij een dag voor zijn operatie een bijzondere vraag. Of hij mee wilde werken aan het grote televisieprogramma dat een dag later opgenomen werd. De Evangelische Omroep (EO) stond voor een probleem, want één van hun geplande verhalen ging op het laatste moment niet door. Omdat de makers heel graag een open hartoperatie in de serie wilden, waagden ze een poging bij het Catharina Hartcentrum, het grootste hartcentrum van Nederland.

Met succes, want Ronnie Rooijendijk stemde vrijwel meteen in. “We mochten er nog even over nadenken, maar eigenlijk waren mijn vrouw en ik er al snel uit: we gingen meedoen”, vertelt Rooijendijk. “Natuurlijk is het een raar idee dat je op tv gaat komen en dat mensen letterlijk in mijn hart kunnen kijken. Maar we zagen dit vooral als een unieke kans om dit bijzondere moment in ons leven vast te laten leggen. Wie krijgt er nu de kans om een soort documentaire over zichzelf te laten maken?”

Vertrouwen
Bang dat de chirurg zich zou laten afleiden door het camerateam was de vader van drie tienerdochters allerminst. “Ik weet dat het Catharina Ziekenhuis op het gebied van cardiologie aan de top staat, dus ik was in het juiste ziekenhuis en onder behandeling van de juiste cardiochirurg. Ik ken Joost ter Woorst al langer. Hij is een echte vakman en werd al vaker gefilmd tijdens operaties. Ik had het volste vertrouwen in hem.”

Rooijendijk werd op de ochtend voor de operatie uitgebreid geïnterviewd. Nu spreekt hij over een ‘goede afleiding’. Maar wie woensdag om 20.30 uur afstemt op NPO 1 zal zien dat het geen luchtig gesprek was. Integendeel. De kijkers zien aanvankelijk een stoere man in superman-shirt die nuchter vertelt over zijn levensgevaarlijk verwijde aorta. Maar even later is duidelijk dat een geëmotioneerde Rooijendijk de pijn van het verlies van zijn ouders en jongere broertje nog altijd voelt. En zeker nu, want zijn overleden moeder en broertje kampten ook met hartproblemen. Dat maakt het moment waarop Rooijendijks vrouw te horen krijgt of de operatie geslaagd is extra beladen. En ook dat werd geregistreerd door de camera’s. “Dat was natuurlijk wel een spannend moment voor mijn vrouw. Gelukkig kreeg ze goed nieuws te horen.”

Spanning
Een ander spannend moment was het afkoppelen van de hart-longmachine, direct na de operatie. Iets dat hij op dat moment uiteraard niet mee kreeg, maar wat hij later op de beelden zag. Want de uitzending is aanstaande woensdag pas op tv, maar Rooijendijk kreeg al een preview te zien. “Dan zie je de spanning bij het operatieteam wel even als de machine wordt losgekoppeld. Dat ding hield mij tijdens de operatie in leven, nu moest mijn hart het weer zelf doen.”

In principe zitten Rooijendijk, zijn vrouw en hun drie dochters woensdag 1 oktober om half negen voor de buis om naar Zij houden Nederland in leven te kijken. “Maar mijn dochters weten nog niet of ze wel durven te kijken. Is niet erg. We nemen het op en hebben dan een mooi document voor later. Als ze er wel aan toe zijn kunnen ze altijd nog zien wat papa en mama hebben meegemaakt.” Zelf kon de Brabander overigens prima naar de operatiebeelden kijken. Tot zijn eigen verbazing. “Ik kan geen bloed zien en vind het al spannend als ik bloed moet prikken. Maar dit is helemaal niet zo bloederig. Ja, je ziet mijn hart en aders, maar ik vond het er best ‘netjes’ uit zien.”

En hoe is het nu met Rooijendijk? “Goed. De hartrevalidatie zit er zo goed als op en ik merk echt dat operatie geslaagd is. Helaas heb ik in de nacht na de operatie wel een zeldzame complicatie gehad; ik kreeg een CVA (beroerte, red.). Gewoon domme pech. Daarom ben ik nog van die CVA aan het herstellen. Gelukkig ga ik met sprongen vooruit. Ik kijk met veel vertrouwen naar de toekomst.”

Aflevering 5 van Zij houden Nederland in leven wordt woensdag 1 oktober om 20.30 uitgezonden op NPO 1.