Trauma Centrum: omleiding aanleggen op kloppend hart

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert cardiothoracaal chirurg Joost ter Woorst een omleidingsoperatie uit op een kloppend hart middels de Octopusmethode.

Een bypass- of omleidingsoperatie is een behandeling die wordt uitgevoerd bij patiënten die ernstige vernauwingen in de kransslagaders van het hart hebben. Er wordt een omleiding (bypass) gemaakt langs een vernauwing in de kransslagaders. Voor de omleiding gebruikt de chirurg bloedvaten van de patiënt. “Door de vernauwing die in de kransslagader zit, krijgt het hart te weinig bloed. Dan gebruiken we aders uit het been of de borstslagader om een omleiding te leggen om die vernauwing heen”, legt dr. Joost ter Woorst uit.

Twee methodes

De chirurg kan kiezen uit twee methodes. Bij beide methodes moet het borstbeen volledig open. Bij de meeste bypassoperaties wordt gebruik gemaakt van een hart-longmachine. Hierop worden de grote bloedvaten aangesloten. “De machine neemt tijdelijk de functie van het hart en de longen over; de bloedcirculatie loopt tijdens de operatie via de hart-longmachine. Het hart wordt dan stilgelegd met een speciale vloeistof”, legt Ter Woorst uit, “het grote voordeel is dat het hart volledig stil ligt. Aangezien het werkgebied een aantal vierkante millimeters betreft, is dat fijn.”

Octopusmethode

De andere methode die gebruikt kan worden en ook is toegepast bij de patiënt in het televisieprogramma, is dezelfde procedure uitvoeren op een kloppend hart, middels de Octopusmethode. Bij deze methode plaatst de chirurg een speciaal apparaat met zuignapjes, vandaar de naam octopus –   rond de vernauwde kransslagader. “Deze methode zorgt ervoor dat alleen het deel van het hart stil komt te liggen waar de bypass wordt aangelegd. We fixeren een gedeelte van het hart als het ware. De rest van het hart klopt door. Ook de longen blijven functioneren. Het voordeel van deze methode is dat het gebruik van een hart-longmachine niet nodig is”, aldus Ter Woorst.