Trauma Centrum: operatie vernauwde halsslagader

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de aflevering van vanavond voert vaatchirurg Joep Teijink een operatie uit bij een patiënt met een vernauwde halsslagader.

De belangrijkste slagaders in het hoofd zijn de linker- en rechter halsslagader. Ze ontspringen vlak boven het hart uit de grote lichaamsslagader (aorta) en lopen voor in de hals tussen de uitwendig zichtbare schuine halsspier en de luchtpijp in. Vlak onder de kaak splitsen ze zich beiden in een tak naar het aangezicht en een tak naar de hersenen.

Oorzaak

De oorzaak van vernauwingen in de halsslagaders is vaak slagaderverkalking. “Afhankelijk van de plaats en ernst van de vernauwing is een operatie of een dotterbehandeling noodzakelijk. Hierbij kijken we heel nauw naar de risico’s op een tia of herseninfarct. Want op het moment dat een stukje verkalkte ‘plaque’ afbreekt en naar de hersenen schiet, is het kwaad geschied. Er breekt dan een propje van de verkalkte plaque af, dat verder stroomafwaarts in de hersenen het bloedvat geheel kan afsluiten. Het zijn juist deze propjes die het grootste risico opleveren voor een beroerte”, zegt vaatchirurg dr. Joep Teijink.

Operatie

Een halsslagaderoperatie vindt plaats onder volledige narcose. Voor de operatie krijgt de patiënt een bloedverdunner om stolsels te voorkomen tijdens de operatie. Tijdens de operatie controleert de chirurg met een hersenfilmpje de doorstroom van het bloed naar de hersenen en de hersenactiviteit. “Tijdens de operatie maak ik een snee in de halsslagader en maak met een spateltje de slagader schoon bij de vernauwing. We verwijderen als het ware de binnenste laag van de vaatwand. Daarna wordt de slagader weer gehecht. Als alles goed gaat, dan mag de patiënt de volgende dag of de dag erna weer naar huis.”