1,5 miljoen mensen met zonneschade meest gebaat bij goedkope crème

De zon schijnt vandaag weer volop. Mooi! Kijk wel uit; loop geen zonneschade op. Want dat kan kanker veroorzaken. Heb je toch zonneschade opgelopen dan is er een goedkope en makkelijke oplossing!

(Foto: Onderzoekster Maud Jansen (links) met haar co-promotor dr. Klara Mosterd. (Copyright foto: Maastricht UMC+)

Een crème uit 1950, die je gewoon thuis kunt smeren, blijkt het meest effectief te zijn tegen actinische keratose, ook wel zonneschade genoemd. Het Maastricht UMC+ vergeleek samen met drie andere ziekenhuizen, waaronder het Catharina Ziekenhuis, de vier meest gangbare vormen van veldbehandeling van zonneschade. “De onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat er wel degelijk een voorkeursbehandeling is, de verschillen waren groot”, zegt onderzoekster en dermatoloog in opleiding Maud Jansen. Aan het onderzoek werkten ruim 600 patiënten met actinische keratose, uit vier verschillende ziekenhuizen mee.

Zon en zonnebank

Ze vervolgt: “Zonneschade is te herkennen aan ruwe witgele, schilferige plekjes op de huid. De huid eromheen is vaak roodgekleurd. Je ziet de plekjes vooral terug op plaatsen die veel zonlicht hebben gehad zoals het hoofd, de handen en de hals. Bijna 1,5 miljoen mensen boven de 50 jaar hebben zonneschade, het is dus een aandoening die vaak voorkomt. De zon en het bruinen onder de zonnebank zijn de oorzaken. Deze plekken kunnen mogelijk uitgroeien tot een kwaadaardige vorm van huidkanker die kan uitzaaien naar de lymfeklieren en organen”, legt Jansen uit.

Vier behandelvormen

In het onderzoek werden patiënten met zonneschade door middel van een loting toegewezen aan één van de vier bestaande behandelvormen. “Patiënten kregen of fotodynamische therapie (een soort lichttherapie), die in het ziekenhuis wordt uitgevoerd, imiquimod-crème of 5-fluorouracil-crème, die vier weken gesmeerd moeten worden of ingenol metubate gel waarvan de behandelduur drie dagen is”, legt Jansen uit.

Middel uit 1950

Jansen: “We hebben deze patiënten een jaar lang gevolgd. Na een jaar bleek dat de behandeling met 5-fluorouracil-crème een slagingspercentage had van ongeveer 75 procent. Voor ons was de behandeling succesvol wanneer driekwart van de plekken was verdwenen na behandeling. De andere therapieën scoorden beduidend lager (imiquimod-crème: 54 procent; fotodynamische therapie: 38 procent en ingenol metubate gel: 30 procent)”, aldus Jansen, “het is tevens de meest goedkope van de vier. Als behandelen met 5-fluorouracil-crème de standaardbehandeling wordt voor zonneschade, kan dit in Nederland miljoenen euro’s aan zorgkostenbesparing per jaar opleveren. Ook gaven de patiënten aan, dit middel het hoogst te waarderen. Saillant detail is dat 5-fluorouracil crème een middel is dat in 1950 al op de markt is geïntroduceerd. Een win-win-win situatie lijkt me.”

Aan het onderzoek, wat liep van december 2014 tot en met september 2018 werkten het Maastricht UMC+, Zuyderland (Heerlen), VieCuri (Venlo en Venray) en het Catharina Ziekenhuis mee. Maud Jansen is op dit onderzoek cum laude gepromoveerd.