Afspraak maken, veranderen of afzeggen

Wilt u een afspraak maken bij het Catharina Ziekenhuis? Op deze pagina leest u hoe dat werkt, met of zonder verwijzing. Ook leggen we uit hoe u uw afspraak kunt beheren en wat u kunt doen bij klachten of vragen.

Digitale zorg: controleer uw gegevens

Wij leveren steeds meer zorg digitaal. Daarom is het belangrijk dat uw gegevens kloppen. In de Patiënt-app of  MijnCatharina kunt u zelf uw gegevens controleren en aanpassen. Denk aan uw telefoonnummer, e-mailadres en medicatieoverzicht.

Hoe maakt u een afspraak?

  • Met een doorverwijzing, van uw huisarts of specialist. Deze verwijzing komt vaak via Zorgdomein bij ons binnen.
    • De afspraak wordt voor u ingepland. U krijgt een brief of e-mail. Dit ziet u ook terug in MijnCatharina. 
    • U plant zelf uw afspraak en kiest zelf een datum en tijd. Dit doet u via MijnCatharina.
  • Zonder verwijzing, bijvoorbeeld voor een second opinion of als u al onder behandeling bent in ons ziekenhuis.

Contact met de poli

Voor een afspraak op één van onze poliklinieken kunt u bellen naar de betreffende polikliniek of afdeling. In het overzicht vindt u de telefoonnummers en bereikbaarheidstijden van alle poliklinieken en afdelingen. Er zijn afwijkende openingstijden bij feestdagen. Wij kunnen u nog sneller van dienst zijn als u tijdens het bellen bij de hand hebt:

  • uw verwijsbrief of zorgdomeinnummer (indien beschikbaar)
  • uw volledige (geboorte)naam
  • uw geboortedatum
  • uw adres en telefoonnummer
  • de naam van uw huisarts en apotheek

Triage

Bij sommige specialismen beoordelen we eerst welke zorg het beste bij uw klacht past. Dat noemen we triage. Op basis van uw klachten bepalen we:

  • hoe snel u gezien moet worden
  • bij welke zorgverlener
  • en op welke manier (via beeldbellen, telefonisch of op locatie)

Digitale of telefonische afspraak

In sommige gevallen kunt u ook een afspraak op afstand hebben:

Bespreek met uw zorgverlener wat voor u mogelijk is.

Afspraakherinnering via sms-bericht

Als u een afspraak heeft gemaakt kunt u twee werkdagen voor de afspraak een sms-herinnering ontvangen. In het bericht staat de datum van de afspraak. Het tijdstip, staat op uw afsprakenoverzicht of in MijnCatharina.

Afspraak verzetten of afzeggen

Wilt u uw afspraak verzetten? Dat kan eenvoudig via MijnCatharina. Afzeggen kan alleen door te bellen met de polikliniek. Doe dit op z’n minst 48 uur van tevoren, zodat we iemand anders kunnen helpen.

Wachttijden en wachtlijstbemiddeling

Soms moet u even wachten voordat u terechtkunt. We proberen de wachttijd zo kort mogelijk te houden. In sommige gevallen kan uw zorgverzekeraar u helpen om ergens anders sneller aan de beurt te komen. Dat heet wachtlijstbemiddeling. Meer hierover leest u op de pagina Wachttijden en wachtlijstbemiddeling.

Kosten en vergoedingen

Niet alle zorg wordt standaard vergoed. Vraag bij uw zorgverzekeraar na wat u zelf moet betalen. Op onze pagina Prijzen en vergoedingen vindt u hierover meer informatie.

Veelgestelde vragen


© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden