Afspraak maken, veranderen of afzeggen
Wilt u een afspraak maken bij het Catharina Ziekenhuis? Op deze pagina leest u hoe dat werkt, met of zonder verwijzing. Ook leggen we uit hoe u uw afspraak kunt beheren en wat u kunt doen bij klachten of vragen.
Digitale zorg: controleer uw gegevens
Wij leveren steeds meer zorg digitaal. Daarom is het belangrijk dat uw gegevens kloppen. In de Patiënt-app of MijnCatharina kunt u zelf uw gegevens controleren en aanpassen. Denk aan uw telefoonnummer, e-mailadres en medicatieoverzicht.
Hoe maakt u een afspraak?
- Met een doorverwijzing, van uw huisarts of specialist. Deze verwijzing komt vaak via Zorgdomein bij ons binnen.
- De afspraak wordt voor u ingepland. U krijgt een brief of e-mail. Dit ziet u ook terug in MijnCatharina.
- U plant zelf uw afspraak en kiest zelf een datum en tijd. Dit doet u via MijnCatharina.
- Zonder verwijzing, bijvoorbeeld voor een second opinion of als u al onder behandeling bent in ons ziekenhuis.
Contact met de poli
Voor een afspraak op één van onze poliklinieken kunt u bellen naar de betreffende polikliniek of afdeling. In het overzicht vindt u de telefoonnummers en bereikbaarheidstijden van alle poliklinieken en afdelingen. Er zijn afwijkende openingstijden bij feestdagen. Wij kunnen u nog sneller van dienst zijn als u tijdens het bellen bij de hand hebt:
- uw verwijsbrief of zorgdomeinnummer (indien beschikbaar)
- uw volledige (geboorte)naam
- uw geboortedatum
- uw adres en telefoonnummer
- de naam van uw huisarts en apotheek
Triage
Bij sommige specialismen beoordelen we eerst welke zorg het beste bij uw klacht past. Dat noemen we triage. Op basis van uw klachten bepalen we:
- hoe snel u gezien moet worden
- bij welke zorgverlener
- en op welke manier (via beeldbellen, telefonisch of op locatie)
Digitale of telefonische afspraak
In sommige gevallen kunt u ook een afspraak op afstand hebben:
Bespreek met uw zorgverlener wat voor u mogelijk is.
Afspraakherinnering via sms-bericht
Als u een afspraak heeft gemaakt kunt u twee werkdagen voor de afspraak een sms-herinnering ontvangen. In het bericht staat de datum van de afspraak. Het tijdstip, staat op uw afsprakenoverzicht of in MijnCatharina.
Afspraak verzetten of afzeggen
Wilt u uw afspraak verzetten? Dat kan eenvoudig via MijnCatharina. Afzeggen kan alleen door te bellen met de polikliniek. Doe dit op z’n minst 48 uur van tevoren, zodat we iemand anders kunnen helpen.
Wachttijden en wachtlijstbemiddeling
Soms moet u even wachten voordat u terechtkunt. We proberen de wachttijd zo kort mogelijk te houden. In sommige gevallen kan uw zorgverzekeraar u helpen om ergens anders sneller aan de beurt te komen. Dat heet wachtlijstbemiddeling. Meer hierover leest u op de pagina Wachttijden en wachtlijstbemiddeling.
Kosten en vergoedingen
Niet alle zorg wordt standaard vergoed. Vraag bij uw zorgverzekeraar na wat u zelf moet betalen. Op onze pagina Prijzen en vergoedingen vindt u hierover meer informatie.
Veelgestelde vragen
-
Hoe kan ik via MijnCatharina een afspraak maken?
Als u na het bezoek aan de huisarts een (zorgdomein)verwijzing heeft gekregen voor een specialisme in het Catharina Ziekenhuis, kunt u via MijnCatharina een afspraak inplannen. Dit staat dan vermeld op de verwijzing met een zogenoemd ZorgDomein-nummer. Als dit van toepassing is, kan dit op 2 manieren: inloggen met het ZD-nummer of inloggen met DigiD en vervolgens een afspraak maken met het ZD-nummer:
Stap 1
- Log in met het ZD-nummer (website: direct afspraak maken met ZD-nummer)
OF - Log in op MijnCatharina via www.catharinaziekenhuis.nl en Klik op ‘Agenda’ in het beginscherm. Klik daarna in grijze menu op ‘Verwijzing inplannen’.
Stap 2
Kies hier de mogelijkheden die van toepassing zijn op de afspraak. Bij meer opties is het mogelijk om te zoeken op een specifieke dag, datum of tijdstip.
- Klik op ‘Plan deze afspraak’. Er verschijnt een samenvatting van de gekozen afspraak.
- Klik op ‘Volgende’ om de afspraak definitief te maken en te bevestigen.
- Klik op ‘Aankomend’ om uw aanstaande afspraken in het Catharina Ziekenhuis te zien.
- Log in met het ZD-nummer (website: direct afspraak maken met ZD-nummer)
-
Hoe kan ik via MijnCatharina een afspraak wijzigen?
Log in op MijnCatharina via www.mijncatharina.nl en klik op ‘Afspraken’ in het beginscherm. Klik op ‘aankomende afspraken’ en daarna kunt u bij de afspraak op ‘Veranderen’ klikken. Voor sommige afspraken kan dit niet. U moet dan telefonisch contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent. Doe dit op z’n minst 48 uur voor uw afspraak, dan kunnen wij iemand anders helpen.
-
Ik ben te laat voor mijn afspraak, wat nu?
Als u te laat bent, meldt u zich bij de balie van de afdeling. Zo weten wij dat u er bent.
-
Ik ben verhinderd voor mijn afspraak, wat nu?
De onderzoeken op de afdeling Nucleaire geneeskunde zijn kostbaar. Per patiënt moet een spuit met radioactiviteit worden besteld. Bent u verhinderd? Wij vragen u om dit op z’n minst 48 uur voor uw afspraak te laten weten. Op die manier kunnen we het voor u bestelde kostbare materiaal op tijd afbestellen. En kunnen we een andere patiënt in de vrijgekomen tijd behandelen.
-
Ik ben verhinderd, kan ik de afspraak verplaatsen of afzeggen?
Via MijnCatharina kunt u de afspraak verzetten. Om de afspraak af te zeggen, neemt u telefonisch contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent. Doe dit op z’n minst 48 uur van tevoren, zo kunnen we iemand anders helpen.
-
Kan ik zonder afspraak bloed laten prikken?
Ja, tussen 08.00 en 17.00 uur kunt u zonder afspraak terecht.
-
Ik hoef alleen materiaal in te leveren, moet ik daarvoor een afspraak maken?
Nee, dat hoeft niet. Voor het inleveren van materialen (bijvoorbeeld urine, ontlasting, speeksel en sperma) zonder bloedafname kunt u direct bij ons terecht.
-
Hoe maak ik een afspraak voor bloedprikken?
Op onze pagina bloedprikken vind u alle informatie over hoe dit gaat.
-
Hoe verzet of zeg ik mijn bloedprikafspraak af?
Gebruik de link in de bevestigingsmail om uw afspraak te wijzigen of af te zeggen.