Andere procedure borstonderzoek na promotie

De procedure voor het periodiek borstonderzoek voor vrouwen van boven de vijftig jaar is gewijzigd. Aanleiding is het promotieonderzoek van de radiologe Vivian van Breest Smallenburg (33) uit het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.

Nederlandse vrouwen hebben een kans van 1 op 8 dat ze borstkanker krijgen. Het mammacentrum van het Catharina Ziekenhuis is in Zuid-Nederland het expertisecentrum als het gaat om borstkanker. Per jaar opereert het mammacentrum meer dan 300 vrouwen. Een groter aantal vrouwen meldt zich jaarlijks bij één van de speciaal opgeleide mammaverpleegkundigen met een mogelijke vorm van borstkanker. Die vrouwen worden bijvoorbeeld doorverwezen naar aanleiding van het periodiek borstonderzoek. Het centrum is erop gericht om die vrouwen snel uitsluitsel te geven. Zo kunnen vrouwenbinnen 24 uur terecht en krijgen ze vaak dezelfde dag de uitslag te horen. Indien nodig wordt dezelfde dag een behandelplan opgesteld.

Eind 2012 is in het Catharina Ziekenhuisvoor een aantal borstkankerpatiënteneen nieuwe behandeling beschikbaar: Intra Operatieve Radiotherapie (IORT). De borstkankerpatiënt die hiervoor in aanmerking komt, krijgt bestraling tijdens de operatie. Gezond weefsel wordt hierbij volledig gespaard. De operatie duurt slechts 1,5 uur en de patiënt kan dezelfde dag nog naar huis.

Het Eindhovens Dagblad interviewde Vivian van Breest Smallenburg over haar promotie.