Brabantse primeur voor geven training thuis-hemodialyse

Het Catharina-ziekenhuis startte als eerste ziekenhuis in Brabant met een training waarbij nierpatiënten (en partners) leren hoe ze een dialysebehandeling zelfstandig thuis uit kunnen voeren. De training duurt negen tot elf weken. Patiënten uit de regio besparen hiermee veel reistijd.

Dianet
Tot op heden was Dianet in Utrecht één van de vier opleidingsplaatsen in Nederland waar nierpatiënten een training in thuisdialyse konden volgen. Om de zorg dichter bij de patiënt te brengen, heeft Dianet zes ziekenhuizen, waaronder het Catharina-ziekenhuis, benaderd om ook opleidingslocatie voor de thuistraining te worden. De andere opleidingslocaties bevinden zich in Alkmaar, Nijmegen en binnenkort ook in Amsterdam en Doetinchem.

(Thuis)dialyse
Wanneer nieren niet of onvoldoende werken is nierdialyse noodzakelijk. Meestal kost dit drie momenten van vier uur in de week en dat (meestal) een leven lang. Dialyseren heeft dan ook een enorme impact op het leven van een nierpatiënt. Indien het mogelijk is, biedt thuisdialyse veel voordelen: de omgeving is rustig, vertrouwd en comfortabel en het bespaart reistijd. Zeker een nachtdialyse verbetert de kwaliteit van leven.

De training
Het opleidingsplan van Dianet vormt de basis voor de training voor thuishemodialyse. Hiervoor is een dialysemachine aangeschaft die bij de patiënt thuis wordt geïnstalleerd. In de periode van negen tot elf weken leren de patiënt en hun partner (afhankelijk van wat de patiënt zelf kan) de ins-en outs van de dialysemachine. De patiënt leert zelf aan te prikken en de partner assisteert bij het aan- en afsluiten. Andere onderwerpen zijn handelen bij problemen tijdens de dialyse en wat te doen bij nood.

Tijdens de eerste thuishemodialyse is er een opleidingsverpleegkundige aanwezig, daarna wordt dit overgenomen door de regiocoördinator die een keer per drie maanden bij de patiënt langs gaat. Bij vragen of problemen kan de patiënt altijd terecht bij het dialysecentrum of contact opnemen met Dianet.