Cardioloog Frederik Zimmermann vandaag cum laude gepromoveerd aan de TU/e

Een mooie dag voor cardioloog Frederik Zimmermann vandaag. Vanmiddag is hij cum laude gepromoveerd aan de Technische Universiteit in Eindhoven.

In een uitgebreid internationaal onderzoek vergeleek Zimmermann twee behandelingen voor vernauwingen in alle drie de kransslagaders: dotteren of een bypassoperatie (een openhartoperatie).

Voor hartpatiënten met dit soort uitgebreide vernauwingen blijkt een bypassoperatie de beste behandelwijze. Zijn de vernauwingen in de drie kransslagaders minder complex, dan is dotteren (het plaatsen van een stent) een goed alternatief.

The New England Journal of Medicine, het meest invloedrijke vaktijdschrift voor geneeskunde, publiceerde eind 2021 zijn onderzoeksgegevens en conclusies. Op dit moment loopt er nog een uitgebreid onderzoek naar het klinische beloop van deze patiënten vijf jaar na hun bypassoperatie of dotteringreep.

Ander onderzoek uit het proefschrift, dat werd gepubliceerd in het vaktijdschrift The Lancet, toonde aan dat door middel van een fractionele flow reserve (FFR) meting, uitgedacht in het Catharina Ziekenhuis, het beste geselecteerd kan worden welke vernauwing in een kransslagader de meeste baat heeft bij een dotterbehandeling

Tot slot probeert Zimmermann sinds enkele jaren met kunstmatige intelligentie hartafwijkingen vroegtijdig op te sporen. Als dit lukt, is het mogelijk hartpatiënten eerder passende zorg te geven.

Het ziekenhuis wenst Frederik proficiat met het succesvol verdedigen van zijn proefschrift.