Cardioloog in opleiding promoveert aan de Technische Universiteit Eindhoven

Lokien van Nunen, cardioloog in opleiding in het Catharina Ziekenhuis promoveert vandaag aan de Technische Universiteit Eindhoven. In zijn proefschrift beschrijft hij onder meer de 5-jaars resultaten van de zogenoemde FAME-studie uit 2009.

Voor die studie werden 1.000 patiënten met meerdere afwijkingen in de kransslagaders gevolgd. Een deel werd gedotterd via de traditionele manier waarbij op basis van de zichtbare ernst van de vernauwingen op de röntgenbeelden stents werden ingebracht.

Cardioloog prof. dr. Nico Pijls samen met onderzoeker Lokien van Nunen Cardioloog i.o. Lokien van Nunen (l) samen met cardioloog prof. dr. Nico Pijls van het Catharina Ziekenhuis.

Bij de andere patiënten werd met een speciale sensor de bloeddruk vóór en achter een vernauwing gemeten, de zogenoemde Fractionele Flow Reserve-meting (kortweg FFR-meting). Aan de hand van die meetresultaten werden alleen stents geplaatst in vernauwingen die een afwijkende FFR-bepaling hadden. Lokien stelde vast dat door die verfijnde meetmethode, ontwikkeld en geperfectioneerd in het Catharina Ziekenhuis, de kans om binnen vijf jaar te overlijden aan hartfalen na een dotteringreep gedaald is met dertig procent. Dat scheelt wereldwijd 15.000 doden per jaar; in Nederland gaat het om 200 doden per jaar.