Catharina Ziekenhuis en de Dutch Design Week: Eet je omgeving mooi en gezond

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven serveert op dinsdag 24 oktober 1200 speciale maaltijden aan patiënten, medewerkers en bezoekers. Het bijzondere aan deze maaltijd is dat bijna alle ingrediënten, waaronder kidneybonen, venkel, pastinaak, knolselderij, zoete aardappel, ei en walnoten, afkomstig zijn van boerenbedrijven binnen een straal van vijftien kilometer van het stadscentrum van Eindhoven. De bijbehorende tentoonstelling in de centrale hal van het ziekenhuis is tijdens de Dutch Design Week te bezoeken en laat zien in hoeverre het wel of niet mogelijk was om een maaltijd met enkel lokale producten te bereiden.

Als grote werkgever en zorginstelling heeft het Catharina Ziekenhuis een maatschappelijke verantwoordelijkheid naar de mensen die in de regio wonen, die zorg wordt geboden, de bezoekers en naar het personeel. Het ziekenhuis wil een bijdrage leveren aan de bewustwording van de mensen in onze regio op gebied van duurzaamheid en gezondheid.

Het idee is simpel: een gezondere omgeving leidt tot gezondere gewassen, wat weer zorgt voor gezondere voeding en uiteindelijk gezondere mensen. De weg naar dit gezonde doel omvat een verschuiving naar duurzame biologische landbouw, kortere voedselketens en minder voedseltransport. Bovendien is het van groot belang dat consumenten beseffen dat lokaal en seizoensgebonden eten niet alleen goed is voor henzelf, maar ook voor de natuur en het milieu.

Experiment
“Met dit experiment, mede mogelijk gemaakt door verschillende sponsoren, wilden we kijken in hoeverre het mogelijk is om een maaltijd te bereiden met ingrediënten van lokale producenten die bijna allemaal binnen vijftien kilometer van het centrum van Eindhoven gevestigd zijn. Dat bleek een lastige klus en was voor sommige ingrediënten onmogelijk”, zegt Anton François, programmamanager Eten en Drinken van het Catharina Ziekenhuis.

“Tegelijkertijd willen we mensen bewust maken van de noodzaak van verandering en innovatie om te kunnen voldoen aan de wereldwijde voedselbehoefte zonder het milieu te overbelasten. Lokaal en biologisch eten kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren en belast ons milieu aanzienlijk minder.”

Leidende rol nemen
Het Catharina Ziekenhuis is ervan overtuigd dat de gezondheid van de samenleving hand in hand gaat met de voedselproductie. Daarom is het belangrijk dat zorginstellingen, scholen en grote bedrijven een leidende rol spelen in het bevorderen van lokale en duurzame voedselkeuzes. Zij kunnen de langjarige, continue vraag genereren die boeren nodig hebben om met aanvaardbare risico’s de investering te kunnen doen om over te stappen op biologische methoden. Het Catharina Ziekenhuis wil met deze tentoonstelling bewustwording creëren en aandacht vragen voor gezond en lokaal voedsel. Kortom: Eet je omgeving mooi en gezond.

Een van de panelen uit de tentoonstelling die in het Catharina Ziekenhuis te zien is.

Deze maaltijden en tentoonstelling maken deel uit van de Dutch Design Week en worden mede mogelijk gemaakt door:
Biotope Brainport Consortium, Anton François, Annemoon Geurts, Charlotte Grün, Stan Kerkhofs, Marius Monen, Jessica Peters.
Met dank aan: Avans Hogeschool, Joep Brekelmans (Vaderland), Catharina Ziekenhuis, De Dobbelhoeve, Design Academy Eindhoven, Stichting Eten+Welzijn, Food Directors, Giovanni Gabana (Kazerne), Marcella Homsma, Kazerne Foundation, François Hospitality Services, Hanne Hoeve, Heerlijke Oogst, De Kraanvogel, Lekker’n ei, Anne van Lieshout, Dick Middelweerd (De Treeswijkhoeve), Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Hanneke van den Nieuwenhof, Rabobank, Rijkswaterstaat, Van Rijsingen Fresh Service, Schuurmans, Mannus Smit (Appèl Catering), Studio OOK, TU/e, Tuin de Es, Pim Weterings (Zarzo), Eric-Jan Wissink (De Smaakman)