Catharina Ziekenhuis en Fontys starten met nieuwe hybride leeromgeving

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven en Fontys Paramedische Hogeschool leiden vanaf dit studiejaar intensiever studenten in de praktijk op. Vanaf september 2021  gaat een groep van 6 paramedische studenten van Fontys aan de slag in een nieuwe Professionele Werkplaats (PW) binnen de afdeling Radiotherapie van het Eindhovens ziekenhuis.

Professionele Werkplaatsen zijn hybride leeromgevingen binnen publieke organisaties, zoals een ziekenhuis, gemeente of jeugdcentrum. Studenten, professionals en docenten werken er onderzoekend samen met andere betrokkenen, zoals patiënten en mantelzorgers. Met de komst van de nieuwe PW in het Catharina Ziekenhuis is een belangrijke stap gezet in de ambitie om studenten samen op te leiden, in en met de praktijk. Zes studenten van de voltijdopleiding MBRT (Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken) gaan in de PW aan de slag op de afdeling Radiotherapie, onderdeel van het Catharina Kanker Instituut.

Patiënt wordt klaargelegd op een bestralingstoestel in het Catharina Kanker Instituut.

In het Catharina Kanker Instituut worden jaarlijks 4000 patiënten bestraald. Zo’n 80 procent van deze patiënten wordt verwezen door een ander ziekenhuis uit de regio Zuidoost-Brabant. Om radiotherapie adequaat te kunnen toepassen wordt veelvuldig gebruik gemaakt van diverse beeldvormende technieken. Hiervoor is een intensieve samenwerking met de afdelingen Radiologie en Nucleaire Geneeskunde. De MBB’er (Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundige) heeft hierbij, naast de radiotherapeut en klinisch fysicus, een centrale rol.

Buiten de schoolmuren

Een Professionele Werkplaats maakt het voor een organisatie makkelijker om met onderzoek en innovatie aan de slag te gaan. Tijd en ruimte zijn hiervoor immers vaak schaars. Studenten gaan een jaar lang in een PW aan de slag met zowel praktijkopdrachten als onderzoek. Het levert een win-winsituatie op voor beide partijen; de student leert direct in de praktijk, diezelfde praktijk leert van de student. Dus óók de professionals die meedoen in een PW leren en ontwikkelen. Volgens Thom Rutten, directeur Fontys Paramedische Hogeschool dragen PW’s als geen ander bij aan de ambitie om studenten op te leiden in een zorgomgeving die steeds complexer wordt: “Het is eigenlijk heel vreemd dat we toekomstige zorgprofessionals binnen vier muren zouden opleiden. De échte zorg vindt om de hoek plaats, buiten het schoolgebouw. Onze docenten kunnen studenten perfect vertéllen hoe het er in de zorg aan toe gaat, maar waarom zouden we deze muren niet wat meer afbreken? En de studenten naar de zorg toe brengen, daar waar de zorg écht plaatsvindt?”

Opleiden van de toekomst

De hybride leeromgeving in het Catharina Ziekenhuis is een mooie aanvulling op de huidige Professionele Werkplaatsen van Fontys Paramedische Hogeschool. Zorgorganisaties als Stichting Gezondheidscentra Eindhoven (SGE), Máxima MC en Libra Revalidatie & Audiologie gingen het ziekenhuis voor. Marjon Gevers, projectleider Professionele Werkplaatsen bij Fontys Paramedische Hogeschool is blij met de samenwerking met het Catharina Ziekenhuis: “Het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden, initiatief en motivatie vanuit de student zorgt ervoor dat de student meer eigenaar wordt van zijn leerproces. De student zit zelf aan het stuur op de weg om een startende beroepsprofessional te worden”.

Lectoraat Fontys

Dat opleiden via Professionele Werkplaatsen een van de bredere speerpunten is binnen Fontys, blijkt ook uit het nieuwe lectoraat Professionele Werkplaatsen. Binnen dit lectoraat wordt onderzoek gedaan naar het samen werken, leren, onderzoeken en innoveren over de traditionele grenzen van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk heen. Lector Miranda Snoeren wordt op 11 november officieel geïnstalleerd tijdens het congres ‘Professionele werkplaatsen: samen leren en onderzoeken in de beroepspraktijk’.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Professionele Werkplaatsen van Fontys Paramedische Hogeschool? Op de website lees je meer over. Je kunt ook contact opnemen met Marjon Gevers, projectleider Professionele Werkplaatsen, via marjon.gevers@fontys.nl.