Catharina Ziekenhuis in Eindhoven bouwt aan de toekomst

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven bouwt de komende jaren aan de toekomst. Het ziekenhuis ondergaat een grondige metamorfose. Vanmiddag wordt op de plaats waar een nieuw polikliniekgebouw komt, het officiële startschot gegeven voor dit grootscheepse bouwproject. Het nieuwe polikliniekgebouw wordt medio 2013 in gebruik genomen. Een ander belangrijk onderdeel van de metamorfose is de grondige renovatie van alle negentien verpleegafdelingen. De eerste verpleegafdeling is onlangs al vernieuwd. De laatste verpleegafdeling is in 2017 klaar. De totale kosten van alle bouwactiviteiten komen voor de komende vijf jaar op 132 miljoen euro.

Bouwen voor mensen
De zorgvraag groeit in Nederland. Door onder meer de vergrijzing zijn er straks steeds meer mensen die zorg nodig hebben. Het Catharina Ziekenhuis speelt daar ook met de nieuwbouw en renovatie op in. Naast kwalitatief hoogwaardige zorg willen patiënten meer privacy, meer comfort en meer ruimte. En dat alles in een gastvrije en moderne omgeving. Ook met de wensen van verpleegkundig personeel en artsen is bij het ontwerpen van het nieuwe polikliniekgebouw en de verpleegafdelingen rekening gehouden.

Bouwen voor groei
Het nieuwe polikliniekgebouw wordt voor het huidige ziekenhuis gebouwd. Het nieuwe gebouw krijgt een verbinding met het bestaande polikliniekgebouw dat de komende jaren ook gerenoveerd wordt. Alle poliklinieken zitten straks dus bij elkaar en zijn daardoor makkelijk vindbaar voor patiënten. Ook de onderzoeks- en behandelkamers zitten straks allemaal bij de betreffende polikliniek. Patiënten hoeven dan niet meer op verschillende locaties in het ziekenhuis te zijn. De poli’s en wachtruimtes zijn ruim opgezet en gastvrij ingericht. De werkruimtes zijn flexibel in te delen. De poli’s kunnen daardoor makkelijker worden aangepast aan een groeiende patiëntenstroom.

Bouwen voor kwaliteit
Ook op de totaal vernieuwde verpleegafdelingen wordt rekening gehouden met de wensen van patiënt en medewerker. Er zijn meer één- en tweepersoonskamers. Elke kamer heeft eigen sanitair en elke patiënt heeft zijn eigen TV, internet en telefoon aan bed. Ook verpleegkundigen gaan erop vooruit. Zo zijn er tilliften in het plafond geïntegreerd zodat patiënten makkelijk in- en uit bed geholpen kunnen worden. Op iedere afdeling is een ruimte waar medicatie kan worden voorbereid voor toediening door een apothekersassistente. Dit helpt fouten te voorkomen, want de apothekersassistenten zijn de experts op het gebied van medicatie. Verpleegkundigen houden zo meer tijd over voor hun patiënt.

De bouw voor het nieuwe polikliniekgebouw is aanbesteed aan de firma’s Heijmans (bouw) en Wolters en Drost (technische installatie). Voor de renovatie van het beddenhuis wordt nog een aanbesteding uitgeschreven. Eerder werden in het Catharina Ziekenhuis al de Operatiekamers, de Spoedpost, het Oncologiecentrum en de Intensive Care volledig vernieuwd.