Catharina Ziekenhuis in ranglijst slimste ziekenhuizen ter wereld

In een lijst met de 330 slimste ziekenhuizen ter wereld staan negen Nederlandse ziekenhuizen. Opvallend aan de lijst is de forse stijging van het Catharina Ziekenhuis, het topklinische ziekenhuis gaat met 24 plaatsen omhoog en staat daarmee op plek 227.

Nardo van der Meer, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis is blij met deze notering: “Onze technologische innovaties worden opgemerkt door Newsweek, daar zijn we trots op. Het is de uitdaging om de zorg toegankelijk te houden en te verbeteren, wat de drijfveer is voor innovatie.”

World’s Best Smart Hospitals 2024
Voor het derde jaar delen Newsweek en Statista de World’s Best Smart Hospitals 2024. Deze lijst bevat 330 ziekenhuizen op het gebied van slimme technologieën uit 28 landen die zich onderscheiden door hun gebruik van elektronische functionaliteiten. Zoals zorg op afstand, digitale beeldvorming en de inzet van AI en robotica. De top 10 bestaat grotendeels uit Amerikaanse ziekenhuizen. Het aantal Nederlandse noteringen neemt gestaag toe. In 2021 waren het er nog vijf, inmiddels staat de teller op negen.

De volledige lijst met Nederlandse ziekenhuizen is als volgt:

• Plaats 49 Erasmus MC (+1)
  • Plaats 84 Maastricht UMC+ (+5)
  • Plaats 104 Amsterdam UMC (-7)
  • Plaats 113 UMC Utrecht (-5)
  • Plaats 227 Catharina Ziekenhuis (+24)
  • Plaats 249 Jeroen Bosch Ziekenhuis (+8)
  • Plaats 259 Radboud UMC (-27)
  • Plaats 277 BovenIJ Ziekenhuis (+7)
  • Plaats 280 LUMC (-)

De volledige lijst vind je op de website van Newsweek.