Catharina Ziekenhuis maakt zich klaar voor de toekomst

Het Catharina Ziekenhuis ziet zich, net als veel andere ziekenhuizen in Nederland, geconfronteerd met een aantal landelijke ontwikkelingen (o.a. strenger inkoopbeleid van zorgverzekeraars) waardoor de inkomsten onder druk komen te staan. Tevens heeft het Catharina Ziekenhuis, in lijn met de landelijke trend, ook te maken met een stagnerende groei op de reguliere zorg.

Het Catharina Ziekenhuis vervult daarnaast een bijzondere ‘academische’ rol voor de regio. Patiënten met complexe aandoeningen (hart- en vaatziekten en kanker) worden door andere ziekenhuizen in de regio doorverwezen naar het Catharina Ziekenhuis. De kosten voor behandelingen en medicijnen voor de deze groep patiënten stijgen steeds meer terwijl de inkomsten in de huidige financiering voor deze bijzondere verrichtingen geen gelijke tred houden. Tegelijkertijd stellen overheid en zorgverzekeraars hogere kwaliteitseisen aan de zorg.

De combinatie van stijgende kostendruk en ontbreken van significante groei om de kostenstijging op te vangen, betekent dat om een toekomstbestendig ziekenhuis te kunnen blijven aanvullende besparingen nodig zijn voor een positief resultaat in 2015. De Raad van Bestuur heeft daarom besloten dat het kostenniveau in 2015 structureel omlaag moet. Het merendeel van de besparing zal worden bereikt door het reduceren van materiele kosten (kritisch gebruik en scherpere inkoop) en de voordelen van de verbeteringen in patiëntenlogistiek, herontwerp (zorg-) processen en ICT investeringen -waardoor minder personeel nodig is- te kapitaliseren. Daarmee wordt het personeelsbestand  teruggebracht tot het niveau van twee jaar geleden. Dit betekent een reductie van ongeveer 150 fte. Middels natuurlijk verloop verwachten we deze reductie te realiseren.

Door tijdig voor te sorteren en in te spelen op de veranderingen in het zorglandschap kunnen we aandacht houden voor onze ambities op excellente zorg, wetenschappelijk onderzoek, opleiding en de leidende positie op de gebieden van hart- en vaatziekten, oncologie, obesitas en nierziekten. Het Catharina Ziekenhuis benadrukt dat behoud van kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg voorop staan. Alles wat nodig is om veilige en verantwoorde patiëntenzorg te bieden, zal daarom uiteraard doorgang vinden.