Catharina Ziekenhuis opent digitale poeppoli

De afdeling kindergeneeskunde van het Catharina Ziekenhuis ziet een grote groep patiënten met poepproblemen. Uitleg en voorlichting is het belangrijkste deel van de behandeling. Daarom begeleidt het Catharina Ziekenhuis Eindhoven kinderen met poepproblemen via de digitale poeppoli. Dat doet het ziekenhuis samen met het Maxima Medisch Centrum. Tijdens een consult bij de digitale poeppoli krijgen ouders en kinderen uitleg, voorlichting en praktische tips.

Voor wie?
Alle kinderen (0-18 jaar) met problemen rondom het poepen (bijvoorbeeld obstipatie, encopresis, angst voor poepen) worden na verwijzing geholpen.

Wat betekent dit voor de patiënt?
Via een link ontvangt de patiënt voorlichting, informatie en een vragenlijst, inclusief een poepdagboek. Door het invullen van deze vragenlijst en het poepdagboek, bepalen de kinderarts en urotherapeut wat de beste begeleiding van het kind en de ouders (of verzorgers) is.

Die voorlichting en behandeling is digitaal. In principe wordt er dus geen fysiek consult in het ziekenhuis gepland. Als er op basis van de vragenlijst aanvullende informatie nodig is, wordt er een webcamconsult gepland. Mochten daaruit problemen naar voren komen, kan het alsnog zo zijn dat er een afspraak ingepland wordt op de polikliniek kindergeneeskunde.

De voorlichting is volledig op maat per leeftijdscategorie (0-6 jaar, 6-12 jaar en 12-18 jaar). Naast digitale beoordeling bestaat de voorlichting uit video’s, animaties, infographics en patiëntenfolders. De voorlichting blijft beschikbaar tot een jaar na verwijzing.

Wilt u meer weten?
Bij vragen kunt u contact opnemen met de afdeling kindergeneeskunde van het Catharina Ziekenhuis: Kindergeneeskunde – Catharina Ziekenhuis